Dodaj publikację
Autor
Magdalena Marzena Gorczyńska
Data publikacji
2014-03-19
Średnia ocena
5,00
Pobrań
44

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera scenariusz lekcji wraz z opisem zajęć prowadzonych w kl. I liceum wg nowej podstawy programowej z chemii.
 Pobierz (pdf, 113,2 KB)

Podgląd treści

Dział 2 Chemia gleby Temat: Gleba jako środowisko działania nawozów. Autor: Magdalena Marzena Gorczyńska

Zagadnienia programowe: Chemia gleby

Temat: Gleba jako środowisko działania nawozów

Cele lekcji:

• wskazanie celowości stosowania nawozów,
• podanie podstawowych praw chemii rolnej,
• omówienie makro- i mikroelementów,
• podanie wad i zalet nawozów jedno- i wieloskładnikowych
• omówienie podziału i przykładów nawozów
• omówienie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy przechowywaniu, obrocie i

stosowaniu nawozów

Cele operacyjne – po zajęciach uczeń powinien wiedzieć, znać, zapamiętać i rozumieć:
• przykłady nawozów naturalnych i sztucznych,
• potrzebę stosowania nawozów,

• wady i zalety nawozów jedno- i wieloskładnikowych
• podstawowe prawa w chemii rolnej


Metoda / forma lekcji:, aktywizująca, wykład, rozwiązywanie ćwiczeń

Środki dydaktyczne: podręcznik, foliogramy,

Plan lekcji:

1) Czynności porządkowe
2) Lekcja właściwa:
3) Podsumowanie zajęć

1

Dział 2 Chemia gleby Temat: Gleba jako środowisko działania nawozów. Autor: Magdalena Marzena Gorczyńska

Opis lekcji

1. Cel stosowania nawozów

Głównym celem stosowania nawozów

jest osiągnięcie wysokich

i

jakościowo dobrych plonów roślin bez ujemnego oddziaływania na

otaczające środowisko. Cel ten można osiągnąć poprzez dokładne poznanie

potrzeb pokarmowych roślin i nawozowych gleb, bazując na 4 podstawowych

prawach chemii rolniczej.

2. Podstawowe prawa chemii rolniczej
1) prawo minimum von Libiega , wg którego wysokość plonów roślin zależy

od składnika pokarmowego występującego w glebie w najmniejszej ilości
2) prawo zwrotu wyprowadzonych z gleby składników pokarmowych wraz z

plonami roślin; Biorąc pod uwagę założenia tego prawa sporządza się

bilans składników wprowadzonych do oraz wyprowadzonych z gleby z

plonami roślin

3) prawo pierwszeństwa wartości biologicznej plonów roślin sformułowane

przez Voisina; wskazuje ono na to, że zbyt wysokie i zbyt niskie dawki

składników pokarmowych dostarczanych roślinom powodują obniżenie

jakości plonów roślin. Składniki pokarmowe powinny być dostarczane

roślinom w optymalnych proporcjach

4) prawo ograniczające do minimum straty składników pokarmowych z

nawozów w wyniku procesów wymywania, przechodzenia do atmosfery i

uwstecznienia

3. Składniki mineralne gleb dzielą się na te, których rośliny potrzebują w

dużych ilościach (tzw. Makroelementy), i na te których rośliny potrzebują

w minimalnych dawkach.

Do makroelementów należą: azot, fosfor, potas, wapń magnez, siarka

2

Dział 2 Chemia gleby Temat: Gleba jako środowisko działania nawozów. Autor: Magdalena Marzena Gorczyńska

Do mikroelementów należą: bor, miedź, żelazo, mangan, molibden i cynk,

żółte zabarwienie i karłowatość roslin

opóźnione dojrzewanie nasion i owoców

ciemno zielone zabarwienie liści później ich żółknięcie,

zahamowanie wzrostu i rozwoju rośliny oraz usychanie roślin

Pierwiastek

azot

fosfor

potas

wapń

magnez

siarka

słaby wzrost roślin

Objawy niedoboru






• martwica na owocach


rośliny sztywne, kruche

żółknięcie młodych liści

żółte plamy między nerwami starszych ...