Dodaj publikację
Autor
Renata Jakubowska
Data publikacji
2014-03-19
Średnia ocena
5,00
Pobrań
113

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Od wielu lat prowadzę zajęcia z wykorzystaniem twórczych metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. Przedstawiam plan pracy kółka plastycznego, który z powodzeniem można wykorzystać w pracy z dziećmi w szkole specjalnej. Zamieszczony plan jest propozycją na ciekawe zajęcia pozalekcyjne.
 Pobierz (doc, 48,0 KB)

Podgląd treści


PLAN PRACY
KÓŁKO PLASTYCZNE

kl. IV-VI dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Semestr I i II
Opracowanie: Renata Jakubowska
1. Cele zajęć
• Doskonalenie sprawności manualnej
• Zapoznanie z nowym materiałem plastycznym
• Poznawanie nowych technik plastycznych
• Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej
• Kształtowanie wyobraźni i inwencji twórczej
• Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych
• Rozwijanie sfery sensorycznej
• Stwarzanie możliwości wypowiadanie siebie poprzez wytwory artystyczne
• Podnoszenie poziomu akceptacji siebie i innych
• Uczenie się spędzania wolnego czasu w sposób twórczy
• Doskonalenie umiejętności posługiwania się właściwymi przyborami

2. Spodziewane efekty:
• Uczestnik programu tworzy prace indywidualne i zbiorowe na małym i dużym formacie
• Zna i potrafi wykorzystać w sposób twórczy różne materiały plastyczne
• Potrafi obrysować, odwzorować, wypełnić kontury, rysować dowolnie na zadany temat
• Uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych
• Potrafi tworzyć wypowiedź plastyczną
• Lepi i modeluje z różnych mas plastycznych
• Posiada umiejętność twórczego spędzania wolnego czasu

3. Tematyka zajęć:
WRZESIEŃ
1. „Wspomnienia z wakacji” – praca wykonywana dowolną techniką plastyczną. Projektowanie gazetki ściennej w pracowni plastycznej.
2. Plama barwna – spacer po tęczy. Malowanie farbami.
3. Lepienie z masy solnej różnych kształtów, nazywanie wytworów swojej pracy, malowanie po wyschnięciu, wybieranie odpowiedniego koloru farb.
4. Projektowanie plakatu „Potrafię ci pomóc” promującego postawę prospołeczną w sytuacjach zagrożenia życia.
PAŹDZIERNIK
1. Malowanie farbami na temat ''Barwy jesieni'', używanie ciepłych barw, łączenie kolorów, tworzenie kolorów pochodnych, nazywanie tych kolorów.
2. Wydzieranka z kolorowego papieru na temat "Jesienne liście", wypełnianie konturów liści małymi kawałkami papieru, zwracanie uwagi na estetykę wykonywania prac.
3. Kontrast w rysunku – czerń i biel – praca wykonywana węglem.
4. „Klasa moich marzeń” – praca zbiorowa na dużym arkuszu papieru.
LISTOPAD
1. Malowanie patykiem oraz czarnym tuszem na białym tle na temat ''Szaruga jesienna''.
2. Wydzieranie z gazet na temat ''Jesienne drzewa'' inspirowane słuchaniem wiersza.
3. ''Las jesienią'' - prace wykonane dowolną techniką (rysowanie, malowanie, wydzieranie, łączenie różnych technik).
GRUDZIEŃ
1. ''Mikołajkowe prezenty''- malowanie farbami plakatowymi, wyrażanie za pomocą ekspresji plastycznej swoich marzeń, pragnień.
2. Projekt świątecznej dekoracji na okno – malowanie farbami do witraży.
3. Wykonywanie w/g własnego pomysłu choinki z kolorowego papieru, bibułki, ozdabianie jej różnymi ozdobami- praca przestrzenna.

STYCZEŃ
1. Malowanie pastą do zębów na kolorowym tle na temat ''Zimowy krajobraz'', inspirowane słuchaniem piosenki pt.: „Z kopyta kulig rwie”.
2. Przestrzenna kompozycja z figur geometrycznych.
LUTY
1. Tworzenie kompozycji rytmicznych, stemplowanie, doklejanie gotowych elementów, dorysowywanie przez siebie wymyślonych kształtów.
2. F. Chopin – pejzaż malowany muzyką. Tworzenie opowieści na podstawie interpretacji utworu muzycznego.
3. Tworzenie prezentacji multimedialnej z prac inspirowanych muzyką F. Chopina.
4 ...