Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Paśnikowska
Data publikacji
2014-03-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
290

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zestawy ćwiczeń dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
 Pobierz (doc, 48,0 KB)

Podgląd treści


ZABAWY I ĆWICZENIA DO PRACY
Z DZIECKIEM
Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej

Przykładowe ćwiczenia

➢ Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej (koordynacji ruchowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej): ćwiczenia równowagi (chodzenie po linii, krawężniku), chodzenie i marsze ze zmianą kierunku ruchu na określony sygnał wzrokowy, ćwiczenia rozmachowe obu ramion: ruchy płynne, rytmiczne, zmienne, naśladowanie ptaków, "orły na śniegu".

➢ Ćwiczenia sprawności manualnej - przygotowują dziecko do nauki pisania. Celem ich jest usprawnienie motoryki rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia graficzne, poprzedzające naukę pisania, usprawniają drobne, pisarskie ruchy ręki. Ćwiczenia sprawności manualnej spełniają następujące cele: usprawniają analizę i syntezę wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację kierunkową i orientację przestrzenną, ćwiczą koncentrację uwagi, eliminują nadmierne pobudzenie ruchowe. Zajęcia manualne poprzez swoją atrakcyjność podnoszą motywację dziecka do pracy i pozytywne nastawienie do wykonywanych czynności.

o zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn (kartony, gazety, arkusze szarego papieru) dużym pędzlem, ruchami pionowymi lub poziomymi z zaznaczeniem kierunku z góry na dół, od lewej do prawej, zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem,

o malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali liter (odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od miejsca cyfry 2 na tarczy zegarowej) płynnym, ciągłym ruchem,

o składanie konstrukcji z gotowych elementów (np. klocków),

o różnego rodzaju układanki,

o modelowanie (plastelina, modelina), zaczynając od prostych form, jak kulki, wałeczki, do coraz bardziej złożonych,

o kreskowanie - wypełnianie konturów kolorem za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych (z zachowaniem kierunków od lewej do prawej, z góry na dół),

o rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, w zmniejszającym się stopniowo wymiarze, aż do liniatury zeszytu, wg stopnia trudności: wodzenie po wzorze, kończenie rozpoczętego wzoru, odwzorowywanie.

➢ Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową:

o składanie pociętych obrazków (od prostych dwuczęściowych - do skomplikowanych puzzli), dopasowywanie części obrazków do całości,
o wyszukiwanie różnic między obrazkami,
o uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach,
o rozróżnianie przecinających się figur,
o dobieranie parami takich samych obrazków

Zaburzenia grafomotoryki

Przykładowe ćwiczenia
➢ ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową, a tym samym powodujące, że dziecko będzie lepiej utrzymywało korpus nad blatem biurka, jak również lepiej utrzymywało narzędzie pisarskie w dłoni:
➢ krążenia ramion z boku do przodu i do góry,
➢ pływanie na sucho - te ćwiczenia można wykonywać zarówno na stojąco, jak i leżąc na brzuchu na podwyższeniu, np. niskim taborecie,
➢ odbijanie podwieszonych piłeczek,
➢ opadanie na ścianę lub pompki,
➢ podciąganie się na drążku/obręczy do góry,
➢ jazda na kocu w leżeniu przodem i odpychanie się rękoma,

Można również zastosować typowe ćwiczenia dłoni i palców:

❖ wycieranie gumką,
❖ wolne zaciskanie i rozwieranie dłoni,
❖ ugniatanie kul z papieru,
❖ dociskanie stawów paliczkowych,
❖ pukanie ...