Dodaj publikację
Autor
Monika K
Data publikacji
2014-04-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
227

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ocena rozwoju procesów integracji sensorycznej.
 Pobierz (docx, 23,3 KB)

Podgląd treści

Gryfice, dn. 26.11.2013

OCENA ROZWOJU PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Dotyczy: Natalia

Wiek dziecka w dniu badania : 3 lata 10 miesięcy

Zastosowane metody badania

Wywiad zebrany od mamy dziecka

Kwestionariusz sensomotoryczny

Kwestionariusz obserwacji klinicznej

Obserwacje swobodnych i kierunkowych zachowań ruchowych dziecka na sali terapeutycznej oraz reakcji na podawane bodźce zmysłowe

Powód badania

Diagnoza ma umożliwić ocenę wpływu ewentualnych dysfunkcji w zakresie integracji sensorycznej na zachowanie i rozwój dziecka.

Dane z wywiadu

Natalia urodził się siłami natury, w 39 tygodniu ciąży. Waga dziecka 2910 g, otrzymała 10 punktów w skali Apgar. Ciąża i poród bez powikłań. W okresie noworodkowym przeszła zapalenie pępka (bakteria coli). Natalia nie była karmiona naturalnie, nie używała smoczka. Zaczęła samodzielnie siadać w 8 miesiącu życia, od 18 miesiąca życia po urodzeniu samodzielnie chodzi, nie przechodziła fazy raczkowania. Natalia ma stwierdzoną astmę, bardzo często przebywa w szpitalach (12 razy na zapalenie płuc). Sygnalizuje potrzeby fizjologiczne.

Zachowanie dziecka, oraz dodatkowe obserwację

Natalia jest dzieckiem pogodnym, ale mało aktywnym. W sali terapii, nie interesowały ją sprzęty, usiadła przy stoliku. Podejmuje zadania i współpracę z dorosłym w stopniu ograniczonym, wymagania wzmocnień. Podejmuje kontakt wzrokowy. Rozumie proste polecenia, przy złożonych ma problem, tak jakby nie przetwarzała ciągu wyrazów (miała wykonanie badanie słuchu – wynik prawidłowy). Na zakazy reaguje obojętnością. Nie wykazuje przywiązania do żadnej bliskiej osoby. Z relacji mamy Natalia nie interesuje się, ani nie dąży do bliskości z żadnym członkiem rodziny. Jest mało spontaniczna. Jej ulubioną aktywnością jest układanie w samotności klocków. Mimika jej twarzy wydawała się być pozbawiona emocji, dziewczynka wykazywała całkowitą obojętność wobec tego, co się dzieje na sali. Podczas obserwacji, tylko zadania z łapaniem, rzucaniem i turlaniem piłki wywołały u niej uśmiech. Natalia mało i bardzo niewyraźnie mówi. (jest pod opieką poradni logopedycznej, oraz uczestniczy w terapii metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne). Potrafi wskazać części ciała, ale ma problem z ich nazwaniem.

Bardzo chętnie podjęła zadanie w którym miała narysować mamę – twarz mamy była to pionowa kreska przy samym brzegu kartki (nie zawsze na nią trafiała), oczy i nos były rysowane też w pionie wszystko jedno pod drugim na brzegu kartki i zęby, które także narysowała w pionie po środku kartki. Chwyt pisarski- prawidłowy.

Natalia nie potrafi wyznaczać sobie końca zadań, poproszona o przejście po fakturowych kamieniach do chwili kiedy nie usłyszała „stop”, chodziła po nich tam i z powrotem, tak samo było przy innych próbach. Nie działa u niej wyczucie czasu ani poczucie rytmu.

Dane z klinicznej obserwacji ...