Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Gryfice, dn. 26.11.2013
OCENA ROZWOJU PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Dotyczy: Natalia
Wiek dziecka w dniu badania : 3 lata 10 miesięcy
Zastosowane metody badania
Wywiad zebrany od mamy dziecka
Kwestionariusz sensomotoryczny
Kwestionariusz obserwacji klinicznej
Obserwacje swobodnych i kierunkowych zachowań ruchowych dziecka na sali terapeutycznej oraz reakcji na podawane bodźce zmysłowe
Powód badania
Diagnoza ma umożliwić ocenę wpływu ewentualnych dysfunkcji w zakresie integracji sensorycznej na zachowanie i rozwój dziecka.
Dane z wywiadu
Natalia urodził się siłami natury, w 39 tygodniu ciąży. Waga dziecka 2910 g, otrzymała 10 punktów w skali Apgar. Ciąża i poród bez powikłań. W okresie noworodkowym przeszła zapalenie pępka (bakteria coli). Natalia nie była karmiona naturalnie, nie używała smoczka. Zaczęła samodzielnie siadać w 8 miesiącu życia, od 18 miesiąca życia po urodzeniu samodzielnie chodzi, nie przechodziła fazy raczkowania. Natalia ma stwierdzoną astmę, bardzo często przebywa w szpitalach (12 razy na zapalenie płuc). Sygnalizuje potrzeby fizjologiczne.
Zachowanie dziecka, oraz dodatkowe obserwację
Natalia jest dzieckiem pogodnym, ale mało aktywnym. W sali terapii, nie interesowały ją sprzęty, usiadła przy stoliku. Podejmuje zadania i współpracę z dorosłym w stopniu ograniczonym, wymagania wzmocnień. Podejmuje kontakt wzrokowy. Rozumie proste polecenia, przy złożonych ma problem, tak jakby nie przetwarzała ciągu wyrazów (miała wykonanie badanie słuchu – wynik prawidłowy). Na zakazy reaguje obojętnością. Nie wykazuje przywiązania do żadnej bliskiej osoby. Z relacji mamy Natalia nie interesuje się, ani nie dąży do bliskości z żadnym członkiem rodziny. Jest mało spontaniczna. Jej ulubioną aktywnością jest układanie w samotności klocków. Mimika jej twarzy wydawała się być pozbawiona emocji, dziewczynka wykazywała całkowitą obojętność wobec tego, co się dzieje na sali. Podczas obserwacji, tylko zadania z łapaniem, rzucaniem i turlaniem piłki wywołały u niej uśmiech. Natalia mało i bardzo niewyraźnie mówi. (jest pod opieką poradni logopedycznej, oraz uczestniczy w terapii metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne). Potrafi wskazać części ciała, ale ma problem z ich nazwaniem.
Bardzo chętnie podjęła zadanie w którym miała narysować mamę – twarz mamy była to pionowa kreska przy samym brzegu kartki (nie zawsze na nią trafiała), oczy i nos były rysowane też w pionie wszystko jedno pod drugim na brzegu kartki i zęby, które także narysowała w pionie po środku kartki. Chwyt pisarski- prawidłowy.
Natalia nie potrafi wyznaczać sobie końca zadań, poproszona o przejście po fakturowych kamieniach do chwili kiedy nie usłyszała „stop”, chodziła po nich tam i z powrotem, tak samo było przy innych próbach. Nie działa u niej wyczucie czasu ani poczucie rytmu.
Dane z klinicznej obserwacji ...