Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Temat: Nadchodzi wiosna
Grupa wiekowa: 3,4- latki
Opracowała: Ilona Woźnica
Realizowane obszary: edukacja językowa, przyrodnicza, plastyczna, ruchowa
Cele ogólne:
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
-Rozwijanie sprawności manualnej
-Kształtowanie umiejętności budowania zdań prostych
Cele szczegółowe, dziecko:
- wie, co to są zwiastuny wiosny
- wie, że pojawienie się bazi wierzbowych oznacza nadejście nowej pory roku
- próbuje budować zdania proste
- czuje się słuchane i akceptowane przez innych
- rozwija motorykę małą, dzięki wydzieraniu i przyklejaniu małych elementów
- uczy się zasad życia w grupie
- uczy się zasad pracy przy stolikach
- potrafi docenić wysiłek innych
- szanuje cudzą własność
- zdaje sobie sprawę ze zdobytej przez siebie wiedzy
- bierze udział w zabawach ruchowych
-cieszy się z obcowania z kolegami
Metody:
- podające
-aktywizujące
Formy:
- indywidualna
- grupowa
Środki dydaktyczne: Bajka pt. „Wielki konkurs” z serii przygód Reksia, wazon z baziami wierzbowymi, kolorowanki przedstawiające pień drzewa z łysymi gałązkami, kotki wierzbowe, klej, płyta CD z muzyką relaksacyjną;
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci piosenką:
Wszyscy są, witam was, na zabawę już czas!
Jestem ja, jesteś Ty – raz, dwa, trzy !
2. Zagadka słuchowa.
Jak się nazywa ta pora roku,
Gdy się zielenić zaczyna wokół?
Skowronek nad polem śpiewa,
Kwiaty forsycji kwitną na drzewach. (wiosna)
3. Słuchanie bajki z serii „Reksio. Wielka księga przygód” – „Wielki konkurs”.
(Jest ona dostępna w formie mp3 na stronie: http://chomikuj.pl/innuendo_/Bajki+audio/Reksio+-+Wielka+Ksi*c4*99ga+Przyg*c3*b3d+(J.+Stuhr)
Lub do zakupienia m.in. na stronie taniaksiazka.pl
Jest to niezwykle przydatny zbiór bajeczek, jeśli chodzi o pracę z dziećmi 3,4-letnimi. Dzieci są w stanie wysłuchać całej ich treści i uwielbiają jej bohaterów. Poza tym bajki te opisują różne ciekawe i pouczające przygody, które mają miejsce wiosną, latem, jesienią i zimą.)
Omówienie treści bajeczki – prośba, by dzieci same, kolejno opowiedziały bajkę, którą przed chwilą usłyszały.
Pytanie n-la: O jakie kotki chodziło w bajce? Dlaczego Reksio i Azor nie wygrali konkursu?
N-l przynosi na sale gałązki wierzbowe z wiosennymi baziami i tłumaczy, że właśnie takich kotków miały szukać psy w bajce.
Zapoznanie dzieci z pojęciami: wiosna, zwiastun wiosny, bazie wierzbowe - kotki wierzbowe, konkurencja – konkurs;
4. Zabawa ruchowo-naśladowcza pt. „Jak rosną kwiaty” – dzieci wraz z n-lem zamieniają się w kwiaty, słuchają uważnie opowieści n-la na temat budzenia się przyrody do życia i naśladują jego ruchy.
5. Oglądanie gałązek wierzbowych, opisywanie cech ich wyglądu. Zorganizowanie wystawki w kąciku przyrody. Przypomnienie zasad korzystania z kącika przyrody.
6. Zabawa ruchowa pt. „Pieski na spacerze” - Dzieci- pieski czworakują ...