Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz
Temat: Na wiosennej łące
Grupa wiekowa: 3,4-latki
Opracowała: Ilona Woźnica
Edukacja muzyczna, matematyczna, przyrodnicza
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności matematycznego myślenia
- Rozwijanie umiejętności muzycznych
- Rozwijanie umiejętności manualnych
Cele szczegółowe, dziecko:
- wie, w jaki sposób grać na wybranych instrumentach perkusyjnych
- zauważa, że w utworze muzycznym stale powtarza się określony schemat – rytm i próbuje samodzielnie go zagrać
- układa rytmy z kolorowych obrazków
- wie, jakie kwiaty kwitną na wiosnę i próbuje je nazywać
- wie, że tulipany to kwiatki ogrodowe i, że mogą mieć różne kolory
- rozwija sprawność manualną rąk
- wyraża swoje myśli przed całą grupą, pokonuje swoją nieśmiałość
- czuje się akceptowane i lubiane
- wie, że jego praca przynosi efekty
Metody:
- podające
Formy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
Piosenka pt. „Wiosenna poleczka”, krążki i laski gimnastyczne, obrazki z kwiatkami, kolorowanki przedstawiające tulipany, plastelina;
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci śpiewem: Wszyscy są, witam was, na zabawę już czas, jestem ja, jesteś Ty, raz, dwa trzy!
2. Słuchanie piosenki „Wiosenna poleczka” (dostępna na stronie: http://chomikuj.pl/rajla/pomoce+do+przedszkola/muzyka/wiosenne+piosenki)
czy piosenka podoba się dzieciom? O czym śpiewa dziewczynka? Czy wszystko jest zrozumiałe? Jaki jest nastrój piosenki: wesoły/smutny?
3. Muzykowanie – n-l przynosi instrumenty perkusyjne. Pozwala grać w dowolny sposób. Następnie pokazuje dzieciom, jak można zagrać do nowo poznanej piosenki. Wygrywa na bębenku rytm piosenki. Prosi, by dzieci zagrały razem z nim. Dzieci przez osłuchanie uczą się mimowolnie słów piosenki i zauważają, że rytm jest regularnie taki sam.
4. „Układamy rytmy” wg. Met. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – n-l pokazuje dzieciom kolorowe obrazki i mówi, że można się nimi świetnie bawić, układając prostsze i trudniejsze rytmy. Jedna zanim zaczniemy zabawę pokaże, jak układać rytmy z przyborów gimnastycznych, czyli krążków i lasek gimnastycznych.(E. Gruszczyk-Kolczyńska „Dziecięca matematyka str. 30-43)
Po wykonaniu wzorcowego rytmu, bądź rytmów, dzieci próbują dokończyć swoje rytmy.
Omówienie nazw piosennych kwiatów, którymi bawią się dzieci.
5. „Zrób to co ja” – zabawy z gesto - dzwiękami. N-l pokazuje – dzieci grupowo, a następnie indywidualnie naśladują ruchy: klaskanie w dłonie, klaskanie dłońmi o kolana, policzki, tupanie nogami itp.
6. „Tulipany” – wykonanie pracy plastycznej. Wyklejanie plasteliną łodygi, liści i kwiatów. Zorganizowanie wystawy prac. Wspólne ich podziwianie. Pochwały dla wszystkich dzieci.
7. Pod koniec zajęć: „Dziś nauczyłem się….” – dowolne wypowiedzi dzieci. Utrwalenie wiedzy. Świadomość zdobycia nowej wiedzy i umiejętności.