Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Nowak
Data publikacji
2014-04-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
9

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Celem programu  regionalnego "Tu mieszkam" jest edukacja patriotyczna dzieci w wieku przedszkolnym poprzez kształtowanie postaw patriotycznych i świadomości narodowej.
 Pobierz (doc, 201,0 KB)

Podgląd treści


Projekt edukacji regionalnej dla dzieci
w wieku przedszkolnym

„Tu mieszkam”

Autor: mgr Małgorzata Nowak
Samorządowe Przedszkole nr 92
W Krakowie

Kraków 2008
SPIS TREŚCI

I. WSTĘP............................................................................................................. 3
II. Mapa projektu………………………………………………………...4
III. Charakterystyka programu.................................................... 6
IV. CELE PROGRAMU.....................................................................................8
V. Metody I FORMY pracY.......................................................................9
VI. TREŚCI PROGRAMOWE........................................................................11
VII. WARUNKI REALIZACJI .....................................................................22 VIII. ewaluacjA......................................................................................... 22

IX. SPODZIEWANE REZULTATY PROJEKTU…………………………23

X.BIBLIOGRAFIA…………………………………………………………...24

XI. ZAŁĄCZNIKI…………………………………………………………….25

„Kraków to pryzmat przez który pięknieje ojczyzna…”
Jan Izydor Sztaudynger
WSTĘP
Wiek przedszkolny to właściwy okres na zapoznawanie dzieci ze światem oraz regionem, w którym żyją, kształtowanie postaw patriotycznych oraz poczucia współodpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe. Edukacja patriotyczna jest ściśle powiązana z edukacją regionalną, która stanowi istotny element rzeczywistości społecznej, ułatwiający wychowankowi odkrywanie jego tożsamości kulturowej i własnego miejsca w świecie. Konieczne staje się stworzenie warunków do poznania i poszanowania dziedzictwa kulturowego, kształtowania postawy otwartej wobec odrębności kultur, przygotowanie dziecka do twórczego, świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym, społecznym oraz tworzenia dóbr kultury. Dlatego ważną jest sprawą rozwijanie myślenia twórczego dziecka, dzięki któremu wzbogacałoby ono wyobraźnię, rozbudzałoby aktywną postawę w stosunku do poznawanych treści, równocześnie rozwijałoby osobowość i uczyłoby się konstruktywnego myślenia tak niezbędnego w dorosłym życiu.
Świadomość własnego regionu czy grupy regionalnej jest istotna w procesie identyfikacji narodowej i lokalizacji siebie w otaczającym świecie. Dziecko od najmłodszych lat zatrzymuje w sobie to, co dzieje się w jego najbliższym otoczeniu, przez całe życie pamięta zwyczaje, obyczaje, gwarę kultywowane w jego rodzinie i środowisku. Wykorzystanie w procesie dydaktycznym dorobku wielokulturowego, społecznego i gospodarczego regionu może rozbudzić wyobraźnię dziecka w latach późniejszych i w wieku dojrzałym, że będzie ono obywatelem o postawie patriotyzmu lokalnego z przywiązaniem do swojej „małej ojczyzny”. Związek człowieka z dziedzictwem własnego regionu jest wartością, którą należy uświadomić dziecku po to, by ukształtować w nim poczucie własnej tożsamości
Dzisiaj zadaniem patriotycznym każdego nauczyciela jest wychowanie młodych pokoleń w duchu wartości ogólnoludzkich, w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych narodów z jednoczesnym głębokim budowaniem świadomości własnej tożsamości narodowej, rozwijaniem poczucia przynależności do narodu, identyfikowania się z historią i kulturą ojczystego kraju. Młody człowiek potrzebuje czegoś stałego w swoim życiu, co zapewnia mu poczucie trwania i bezpieczeństwa. Te potrzebę zapewnia świadomość posiadania własnej ojczyzny, identyfikowania się z narodem mówiącym w języku rodzinnym, szacunek dla wspólnych wartości, tradycja, obyczaje, religia itp.
Wychowanie młodych pokoleń w duchu wartości powinno rozpoczynać się już w przedszkolu. Wszak u dzieci w wieku przedszkolnym kształtują się podstawowe zręby osobowości i dyspozycje postaw ...