Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat zajęć: Poznajmy się - zajęcia adaptacyjne rodziców i dzieci
trzyletnich w przedszkolu
Cel główny :
- adaptacja do przedszkola dzieci nowych.
Cele szczegółowe :
- ułatwienie dzieciom przekroczenia progu szkoła - dom,
- nawiązanie kontaktu z dziećmi i ich rodzicami,
- stworzenie atmosfery radości i zaufania,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
- zmniejszenie lęku i eliminowanie stresu u dzieci i ich rodziców.
Metody:
zabawowa, ekspresyjna, pogadanka
Formy:
zbiorowa, w parach
Środki dydaktyczne:
Karteczki samoprzylepne do zrobienia wizytówek, kolorowe markery, mazaki,
maskotka – Miś, piłka, opowiadanie „Będę przedszkolakiem” Reginy Dąbrowskiej, płyta CD z nagraniami piosenek – Stary niedźwiedź, Mam chusteczkę haftowaną, słomka dla każdego dziecka, kolorowy papier, kolorowa pinezka dla każdego dziecka, medale dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci i rodziców.
2. Ozdabianie wizytówek – kółek przez rodzica i dziecko.
3. Zabawy dowolne około 10 minut ( czas na schodzenie się dzieci)
4. Zabawa powitalna w kręgu:
Dzieci, rodzice i nauczyciel siedzą w kole. Nauczyciel recytuje treść powitanki, rodzic z dzieckiem powtarzają, pamiętając o odpowiednich gestach:
Wszyscy są, witam Was, zaczynamy już czas ( uderzamy dłońmi o uda)
jestem ja ( dzieci wskazują na siebie)
jesteś ty ( wskazujemy na kolegę)
raz, dwa, trzy ( klaszczemy w dłonie).
5. Zabawy zapoznawczo – integracyjne:
a) "Miś wita wszystkich zebranych" - z pomocą maskotki Misia nauczycielka przedstawia się oraz „jego”;
b) „Gadająca piłka”- piłka krąży po kole- gdy otrzyma ją dziecko, mówi swoje imię i podaje dalej, gdy dostanie ją dorosły mówi swoje imię i to co jego dziecko lubi najbardziej.
6. Rozmowa kierowana przez nauczyciela:
-Czy wiecie, gdzie się znajdujemy?
- Co to jest przedszkole?
-Co dzieci robią w przedszkolu?
7. Zabawa ruchowa "Słonko świeci, deszczyk pada".
Nauczycielka gra na tamburynie, na hasło "słonko świeci" dzieci chodzą, biegają, podskakują. Na hasło: "deszczyk pada" biegną pod parasole (rodzice tworzą je ze swoich ramion) do rodziców siedzących w kole. Dzieci w ramionach rodziców czują się bezpiecznie.
8. Słuchanie opowiadania „Będę przedszkolakiem” Reginy Dąbrowskiej.
Prezentowanie z zaprzyjaźnionym Misiem kącików zainteresowań, zabawek. Ustalanie reguł i zasad korzystania z zabawek i sposobu postępowania z nimi.
9. Prowadzenie zabaw kołowych ze śpiewem: „Balonik”, „Stary niedźwiedź”, „Mam chusteczkę haftowaną”.
10. Zabawa relaksująca: ( rodzice robią masaż dzieciom )
„Prawa - lewa”
Posmaruję prawa nogę,
Żeby poszła w długą drogę.
Nakremuję lewa nogę,
Bo na jednej iść nie mogę.
Twoją małą prawą nóżkę
Wnet położę na poduszkę.
A dla twojej lewej nóżki
Mam masażyk na paluszki.
Posmaruję ci paluszki.
U twej małej lewej nóżki.
Prawa nóżka tez je ma.
Kto je posmaruje? Ja!
11. Zabawa masażyk z rodzicami:
Dzieci siadają w kręgu ...