Dodaj publikację
Autor
Wioletta Majka
Data publikacji
2014-04-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Plan wynikowy dla klasy 3 gimnazjum, do podręcznika wydawnictwa ZamKor poszerzony o lekcje egzaminacyjne, przy 4 godzinnym cyklu nauczania (1+2+1).
 Pobierz (doc, 93,5 KB)

Podgląd treści

Barbara Sagnowska „Świat fizyki” cześć III dla klasy 3 gimnazjum, wyd. ZamKor

Plan wynikowy

Klasa III.

1 Lekcja wstępna

1) Zjawiska magnetyczne. Fale elektromagnetyczne

|Lp. |Temat lekcji |Wymagania konieczne i podstawowe |Wymagania rozszerzone i dopełniające |
| | |Uczeń: |Uczeń: |
|2 |Oddziaływanie |podaje nazwy biegunów magnetycznych i opisuje |opisuje oddziaływanie magnesu na żelazo i podaje przykłady |
| |biegunów |oddziaływania między nimi |wykorzystania tego oddziaływania |
| |magnetycznych |opisuje zachowanie igły magnetycznej w pobliżu magnesu|do opisu oddziaływania używa pojęcia pola magnetycznego |
| |magnesów oraz |opisuje sposób posługiwania się kompasem |wyjaśnia zasadę działania kompasu |
| |magnesów i żelaza | | |
|3 |Badanie działania |demonstruje działanie prądu w przewodniku na igłę |wyjaśnia zachowanie igły magnetycznej, używając pojęcia pola |
| |przewodnika z prądem|magnetyczną umieszczoną w pobliżu, w tym: zmiany |magnetycznego wytworzonego przez prąd elektryczny (prąd ( pole|
| |na igłę magnetyczną |kierunku wychylenia igły przy zmianie kierunku prądu |magnetyczne) |
| | |oraz zależność wychylenia igły od pierwotnego jej |doświadczalnie demonstruje, że zmieniające się pole |
| | |ułożenia względem przewodnika |magnetyczne jest źródłem prądu elektrycznego w zamkniętym |
| | | |obwodzie (pole magnetyczne ( prąd) |
|4 |Elektromagnes i jego|opisuje budowę elektromagnesu |opisuje rolę rdzenia w elektromagnesie |
| |zastosowania |opisuje działanie elektromagnesu na znajdujące się w |wskazuje bieguny N i S elektromagnesu |
| | |pobliżu przedmioty żelazne i magnesy | |
|5 |Zasada działania |na podstawie oddziaływania elektromagnesu z magnesem |buduje model i demonstruje działanie silnika na prąd stały |
| |silnika prądu |wyjaśnia zasadę działania silnika na prąd stały | |
| |stałego | | |
|6 |Fale |nazywa rodzaje fal elektromagnetycznych (radiowe, |opisuje fale elektromagnetyczne jako przenikanie się wzajemne |
| |elektromagne-tyczne |promieniowanie podczerwone, światło widzialne, |pola magnetycznego i elektrycznego |
| | |promieniowanie nadfioletowe, rentgenowskie) |podaje niektóre ich właściwości (rozchodzenie się w próżni, |
| | |podaje przykłady zastosowania fal elektromagnetycznych|szybkość [pic], różne długości fal) |
|7 |Powtórzenie |
|8 |Sprawdzian |

2) Optyka

|Lp. |Temat lekcji |Wymagania konieczne i podstawowe |Wymagania rozszerzone i dopełniające |
| | |Uczeń: |Uczeń: |
|9 |Porównanie |wymienia cechy wspólne i różnice w rozchodzeniu się |wykorzystuje do obliczeń związek [pic] |
| |rozchodzenia się fal|fal mechanicznych i elektromagnetycznych |wyjaśnia transport energii przez fale elektromagnetyczne |
| |mechanicznych i |wymienia sposoby przekazywania informacji i wskazuje | |
| |elektromagne-tycznyc|rolę fal elektromagnetycznych | |
| |h. Maksymalna | | |
| |szybkość | | |
| |przekazywania | | |
| |informacji | | |
|10 |Źródła światła. |podaje przykłady źródeł światła |wyjaśnia powstawanie obszarów cienia i półcienia za pomocą |
| |Prostoliniowe |opisuje sposób wykazania, że światło rozchodzi się po |prostoliniowego rozchodzenia się światła w ośrodku jednorodnym|
| |rozchodzenie się |liniach prostych | |
| |światła | | |
|11 |Odbicie światła. |wskazuje kąt padania i odbicia od powierzchni gładkiej|rysuje konstrukcyjnie obraz punktu lub figury w zwierciadle |
| |Obrazy w |opisuje zjawisko rozproszenia światła na |płaskim |
| |zwierciadłach |powierzchniach chropowatych | |
| |płaskich |podaje cechy obrazu powstającego w ...