Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
agatur, 2014-04-22, ocena:
Jeśli ktoś przeczyta i lekcja się spodoba to proszę o informację i uwagi dotyczące takiego pomysłu na lekcje. Autorka.
Język angielski/wiedza o społeczeństwie: opis i analiza lekcji.
Popularny zwrot 2 w 1 przeważnie kojarzy się z chwytem reklamowym, ale na szkolnym podwórku może nabrać nieco innego charakteru. Wspólnie z koleżanką przeprowadziłyśmy lekcję (gimnazjum-klasa druga), podczas której udało się nam połączyć dwa z pozoru zupełnie inne przedmioty: język angielski i wiedzę o społeczeństwie, w jedną zwartą i przemyślaną całość.
Taka integracja w nauczaniu odgrywa ważną rolę w procesie kształcenia, o której Stanisław Frycie pisał:
„Podejmowane próby zmierzające do integrowania wiedzy w procesie dydaktycznym i funkcjonalnego traktowania nabytych umiejętności, poszukiwanie bardziej optymalnych form kształcenia, modyfikowanie tradycyjnych rozwiązań organizacyjnych w szkolnym nauczaniu – to dziedziny działań pedagogicznych i oświatowych, które stanowią wspólny trend rozwojowy wszystkich niemal współczesnych systemów oświatowych”.
Właśnie takie przesłanie towarzyszyło nam podczas opracowywania lekcji łączącej dwa odmienne przedmioty, a temat, który wybrałyśmy to Shopping – prawa rządzące gospodarką rynkową. Lekcja odbyła się 28.03.2014 z klasą 2d, Gimnazjum nr 2 w Turku.
Głównym celem lekcji była korelacja między przedmiotowa, dzięki której uczniowie zapoznają się z podstawowymi prawami rządzącymi gospodarką rynkową oraz wzbogacą słownictwo z języka angielskiego z zakresu kupowania, rozwijając przy tym umiejętności komunikacyjne. Lekcja miała na celu uświadomienie uczniom, że prawa gospodarki rynkowej obowiązują na całym świecie i ich znajomość może ułatwić im funkcjonowanie poza granicami Polski.
Cała lekcja bazowała na ciekawych materiałach, dzięki którym uczniowie lepiej przyswoili wprowadzany materiał. Były to między innymi filmy, za pomocą których uczniowie zostali wprowadzeni do kolejnych części oraz scenki w języku angielskim (w sklepie spożywczym). Szczegółowy opis przebiegu lekcji, gdzie znajdują się opisy scenek oraz ich rola jest przedstawiony w załączonym scenariuszu.
Przeprowadzenie lekcji, która była jednocześnie lekcją otwartą z udziałem nauczycieli i dyrekcji daje szansę na szczegółową analizę własnych działań i ich ocenę. Co więcej stwarza okazję do zasięgnięcia opinii samych uczniów i ich ocenę przydatności takiej lekcji.
Zarówno obserwatorzy, jak i uczniowie byli bardzo zadowoleni z możliwości wzięcia w niej udziału. Uczniowie podkreślali fakt, że taka forma i „coś” nowego i innego niż typowa lekcja przemawia do nich bardziej. Podkreślali, że nie nudzili się przez całe 45 minut, a praca domowa (ćwiczenia utrwalające słownictwo z zakresu zakupów) była uzasadniona i wiedzieli, że warto ją odrobić, bo na pewno im się przyda w przyszłości.
Mam nadzieje, że takie podejście do nauki jakie wspólnie z koleżanką przedstawiłyśmy podczas naszej lekcji sprawi,
„by szkoła dała się lubić, była ciepła i ludzka, zaspokajała nie tylko potrzeby uczniów, ale także realizowała w pełni oczekiwania ...