Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Historia niektórych wynalazków.
Cel lekcji: Poznasz historię niektórych wynalazków.
Pytanie kluczowe: Co skłoniło ludzi do szukania i ulepszania wynalazków?
Nacobezu:
- potrafisz pracować w grupie
- tworzysz definicję pojęć „wynalazca” i „wynalazek”
- wyszukujesz w teście istotnych informacji na określony temat.
Przebieg:
Zadanie na dobry początek – „Do czego może służyć spinacz?” – dzieci wymyślają różne wykorzystanie spinacza, rozwijają wyobraźnię.
Kto to jest wynalazca? – dzieci tworzą definicję, podają swoje propozycje.
To człowiek, który coś wymyślił, wynalazł jakieś nietypowe, nowatorskie urządzenie, które ułatwia życie
Co to jest wynalazek? – próba stworzenia definicji.
Za wynalazek uważa się różnego rodzaju obiekty, przedmioty, pomysły, które zostały wymyślone dla lepszego, łatwiejszego życia
Podział dzieci 7 na zespołów. Każdy zespół otrzyma informację o jakimś wynalazku (np. zegarek, koło, pralka, grzebień, lustro, oświetlenie, maszyna parowa itp.). Waszym zadaniem jest przeczytać tekst. Podkreślić najistotniejsze informacje, a następnie spróbujecie opowiedzieć o tym wynalazku całej klasie.
Praca w zespołach. Uczniowie selekcjonują informacje, a następnie przedstawiają je całej klasie.
Jakie inne wynalazki zostały stworzone przez człowieka, podajcie przykłady.
W parach spróbujcie dokończyć zdanie: wynalazki i różne urządzenia ułatwiają życie ponieważ …..
Mapa myśli - próba odpowiedzi na nasze pytanie kluczowe.
Rysowanie w zeszycie wybranych wynalazków
Zdania podsumowujące
Np.
- Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się …..
- Na dzisiejszej lekcji nauczyłem się ……
- Najtrudniejsze dla mnie dzisiaj było ….
- Po dzisiejszej lekcji muszę utrwalić…..
- Chciałbym dowiedzieć się więcej o ….
PRZYKŁADOWE INFORMACJE O WYNALAZKACH
Od Gnomona do zegara
Pionierami w odmierzaniu czasu byli Chińczycy, którzy już w 2500 roku przed naszą erą wykorzystywali prostą konstrukcję nazywaną Gnomonem. Czym był Gnomon? To słup lub też pręt ustawiony pionowo na publicznym placu, wokoło, którego oznaczano konkretne godziny. Egipcjanie stworzyli około 2000 roku przed naszą erą przenośne zegary słoneczne, oraz zegar gwiazdowy pozwalający ustalać godzinę po zachodzie słońca, w nocy.
Nawet dziś możemy spotkać zegary słoneczne, których używa się na co dzień. Dokładne wyznaczenie czasu, bez względu na obecną porę roku było możliwe po tym, jak skonstruowano pierwszy zegar wodny. Było to prawdopodobnie pierwsze takie urządzenie. Pierwszą wersję stworzyli Egipcjanie. Ulepszone zegary wodne przetrwały aż do czternastego wieku, w tym samym czasie prawdopodobnie powstał zegar piaskowy, nazywany także klepsydrą. Działał on na tej samej zasadzie z tym wyjątkiem, że wewnątrz naczynia znajdował się piasek, a nie woda. Do dziś możemy znaleźć w sklepach z pamiątkami klepsydry piaskowe.
Śmiało możemy powiedzieć, że Chińczycy to naród wynalazców, ponieważ kolejny przyrząd służący do całodobowego pomiaru upływania czasu był także używany na początku w Chinach. Był to zegar ogniowy mianem którego na ...