Dodaj publikację
Autor
Weronika Zielińska
Data publikacji
2014-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
23

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program prezentuje możliwe formy współpracy rodziców ze szkołą.
 Pobierz (docx, 42,4 KB)

Podgląd treści

PROGRAM PROMUJĄCY WSPÓŁPRACĘ RODZICÓW ZE SZKOŁĄ.

Opracowała Weronika Zielińska

Wstęp

W obecnych czasach Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu wprowadza wiele reform mających na celu usprawnienie funkcjonowania polskich szkół oraz podwyższenie wyników edukacyjnych. Jednym z istotnych elementów, które wymagają udoskonalenia jest wzmocnienie roli rodziców w życiu szkoły. Pracując, jako nauczyciel i wychowawca, zaobserwowałam jak niewielką rolę odgrywają rodzice uczniów w codziennym funkcjonowaniu szkoły. Ich obecność w szkole ogranicza się do uczestnictwa w zebraniach i indywidualnych spotkaniach z wychowawcą klasy, a tylko niewielki procent rodziców – członków Rady Rodziców - decyduje w pewnym stopniu o sprawach ważnych dla szkoły. Dodatkowo, rodzice mają coraz mniej czasu dla swoich pociech, co znacząco wpływa na ich sposób postrzegania szkoły, poziom wiedzy, uznawanie jakichkolwiek autorytetów – również w osobie rodzica, czy też popadanie w zachowania destrukcyjne – uzależnienia, agresja, prostytucja itp.

Obserwując współczesną młodzież gimnazjalną, dorastającą w tak skomplikowanych czasach, w których króluje kult wartości materialnych, konsumpcyjny styl życia, otumanienie multimediami, a do tego bezrobocie i brak wystarczającego wsparcia rodziców, można wywnioskować, iż brak im właściwych wzorców ze strony dorosłych i że obce są im normy panujące w ówczesnym społeczeństwie. Rodzic, jako pierwszy wychowawca, powinien mieć znaczący wpływ na zachowanie dzieci i w związku z tym postanowiłam zgłębić informacje na temat możliwości zaangażowania rodziców w życie szkoły. Uważam, iż zadaniem szkoły jest uświadomić rodzicom, że oni również mogą przyczynić się do prawidłowego rozwoju edukacyjnego swoich pociech, właśnie poprzez aktywne współdziałanie z nauczycielami w sferze partnerskiej.

Cele ogólne programu

W związku z powyższym, podjęłam decyzję, aby napisać program mający na celu zaangażowanie rodziców w proces dydaktyczno-wychowawczy oraz zachęcenia ich do podejmowania efektywnych działań wspierających rozwój dziecka. Treści zawarte w tym programie kieruję do dwóch docelowych środowisk – nauczycieli, reprezentujących w tym przypadku szkołę oraz rodziców, jako głównego podmiotu mojej pracy. Nauczyciele przyzwyczajeni są, że to właśnie oni grają pierwsze skrzypce w procesie edukacyjnym i to oni przede wszystkim podejmują wszelkie decyzje dotyczące spraw szkolnych. Będąc pedagogami musimy nauczyć się współpracować z rodzicami i umiejętnie zachęcać ich do dobrowolnej współpracy. Rodzice natomiast, potrzebują wiedzy, która pozwoli im świadomie kierować procesem wychowania swoich dzieci oraz zrozumieć, jak ważna jest ich obecność i głos w szkole. Uogólniając, kluczowe jest zaangażowanie rodziców w życie szkoły i nawiązanie konstruktywnej współpracy, która ma na celu jak najlepsze wykorzystanie potencjału tkwiącego w każdym dziecku.

Jednakże, aby zacząć efektywną współpracę z rodzicami, na początek należy spełnić poniższe warunki:

Zmienić ogólne rozumienie pojęcia Rola rodzica w życiu szkoły ( zarówno przez rodziców ...