Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM PROMUJĄCY WSPÓŁPRACĘ RODZICÓW ZE SZKOŁĄ.
Opracowała Weronika Zielińska
Wstęp
W obecnych czasach Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu wprowadza wiele reform mających na celu usprawnienie funkcjonowania polskich szkół oraz podwyższenie wyników edukacyjnych. Jednym z istotnych elementów, które wymagają udoskonalenia jest wzmocnienie roli rodziców w życiu szkoły. Pracując, jako nauczyciel i wychowawca, zaobserwowałam jak niewielką rolę odgrywają rodzice uczniów w codziennym funkcjonowaniu szkoły. Ich obecność w szkole ogranicza się do uczestnictwa w zebraniach i indywidualnych spotkaniach z wychowawcą klasy, a tylko niewielki procent rodziców – członków Rady Rodziców - decyduje w pewnym stopniu o sprawach ważnych dla szkoły. Dodatkowo, rodzice mają coraz mniej czasu dla swoich pociech, co znacząco wpływa na ich sposób postrzegania szkoły, poziom wiedzy, uznawanie jakichkolwiek autorytetów – również w osobie rodzica, czy też popadanie w zachowania destrukcyjne – uzależnienia, agresja, prostytucja itp.
Obserwując współczesną młodzież gimnazjalną, dorastającą w tak skomplikowanych czasach, w których króluje kult wartości materialnych, konsumpcyjny styl życia, otumanienie multimediami, a do tego bezrobocie i brak wystarczającego wsparcia rodziców, można wywnioskować, iż brak im właściwych wzorców ze strony dorosłych i że obce są im normy panujące w ówczesnym społeczeństwie. Rodzic, jako pierwszy wychowawca, powinien mieć znaczący wpływ na zachowanie dzieci i w związku z tym postanowiłam zgłębić informacje na temat możliwości zaangażowania rodziców w życie szkoły. Uważam, iż zadaniem szkoły jest uświadomić rodzicom, że oni również mogą przyczynić się do prawidłowego rozwoju edukacyjnego swoich pociech, właśnie poprzez aktywne współdziałanie z nauczycielami w sferze partnerskiej.
Cele ogólne programu
W związku z powyższym, podjęłam decyzję, aby napisać program mający na celu zaangażowanie rodziców w proces dydaktyczno-wychowawczy oraz zachęcenia ich do podejmowania efektywnych działań wspierających rozwój dziecka. Treści zawarte w tym programie kieruję do dwóch docelowych środowisk – nauczycieli, reprezentujących w tym przypadku szkołę oraz rodziców, jako głównego podmiotu mojej pracy. Nauczyciele przyzwyczajeni są, że to właśnie oni grają pierwsze skrzypce w procesie edukacyjnym i to oni przede wszystkim podejmują wszelkie decyzje dotyczące spraw szkolnych. Będąc pedagogami musimy nauczyć się współpracować z rodzicami i umiejętnie zachęcać ich do dobrowolnej współpracy. Rodzice natomiast, potrzebują wiedzy, która pozwoli im świadomie kierować procesem wychowania swoich dzieci oraz zrozumieć, jak ważna jest ich obecność i głos w szkole. Uogólniając, kluczowe jest zaangażowanie rodziców w życie szkoły i nawiązanie konstruktywnej współpracy, która ma na celu jak najlepsze wykorzystanie potencjału tkwiącego w każdym dziecku.
Jednakże, aby zacząć efektywną współpracę z rodzicami, na początek należy spełnić poniższe warunki:
Zmienić ogólne rozumienie pojęcia Rola rodzica w życiu szkoły ( zarówno przez rodziców ...