Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Drumińska
Data publikacji
2014-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
219

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Materiały ćwiczeniowe związane z fragmentem lektury "Szatan z siódmej klasy" - do wykorzystania np. podczas zajęć przygotowujących do sprawdzianu klas szóstych.
 Pobierz (doc, 36,0 KB)

Podgląd treści


Imię i nazwisko, klasa: …………………………………………

Przeczytaj uważnie podany tekst, a następnie wykonaj związane z nim zadania.

(…) Nad zielonymi pagórkami zwisał ciężki, szczerozłoty namiot lata. Powietrze drżało w upale, syconym miodowymi zapachami. Brzęczały, buczały i śpiewały rozliczne głosy wśród traw i zarośli. Nieumęczona, niewidzialna orkiestra grała nieustannie, z oszołomioną radością; jedynie sroki, nie bacząc na strojne muzyckie zespoły, mąciły harmonię rozdzierającym skrzekiem, niesforne i kłótliwe, wymyślające sobie w zacietrzewieniu.
Głosy zaczęły cichnąć i zamierać, gdy się we wschodniej stronie ukazał srebrnoblady sierp młodego księżyca. Niebo przygasło i zarosło liliami; słodki spokój lał się z niebiosów na spaloną ziemię. Wśród koron drzew narodził się leciutki powiew i musnął liście czekające na rosę niebieską. W mrocznym, gęstym parku poczęło coś szemrać, jak gdyby gęste cienie zmawiały się, aby wyjść na świat.

Kornel Makuszyński, Szatan z siódmej klasy. Warszawa 1958

1. Przytoczony fragment powieści Kornela Makuszyńskiego jest:
A. opowiadaniem o życiu polnych stworzeń;
B. opisem przyrody o świcie;
C. opisem przyrody pod wieczór;
D. opisem przeżyć Adasia Cisowskiego.

2. Wskaż zdanie, które zgodne jest z treścią powyższego cytatu.
A. Powietrze było chłodne i wilgotne.
B. Dźwięki wydawane przez sroki pięknie współgrały z innymi odgłosami przyrody.
C. Wraz z pojawieniem się księżyca niebo przybrało liliową barwę.
D. Zanosiło się na burzę.

3. Wypisz z tekstu trzy epitety.
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
4. Wypisz z tekstu dwa wyrazy dźwiękonaśladowcze.
………………………………………………………………………….
5. „Niebo przygasło i zarosło liliami” oraz „spokój lał się z niebiosów” – to przykłady
A. epitetów
B. porównań
C. przenośni
D. wyrazów dźwiękonaśladowczych

6. Wskaż uosobienie:
A. „szczerozłoty namiot lata”
B. „Głosy zaczęły cichnąć”
C. „niewidzialna orkiestra”
D. „Wśród koron drzew narodził się leciutki powiew”

7. Do jakiego słownika sięgniesz, by wyjaśnić znaczenie słowa „zacietrzewienie”?
………………………………………………………………………………………………
8. Do jakiego słownika sięgniesz, by sprawdzić, jakimi wyrazami mógłbyś zastąpić przymiotnik „mroczny”?

………………………………………………………………………………………………

Klucz odpowiedzi:
1 – C
2 – C
3 – Np. zielonymi pagórkami, ciężki, szczerozłoty namiot, miodowymi zapachami, nieumęczona, niewidzialna orkiestra, oszołomioną radością, muzyckie zespoły, rozdzierającym skrzekiem…
4 – Np. brzęczały, buczały, skrzekiem
5 – C
6 – D
7 – Słownik języka polskiego
8 – Słownik synonimów / wyrazów bliskoznacznych