Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ
Nauczyciel: Milena Laszkowska
Klasa II b
Temat: Konsekwencje niewłaściwych zachowań.
Cele:
- uczeń potrafi nazwać swoje uczucia
- uczeń potrafi wskazać niewłaściwe zachowania
- uczeń rozumie konsekwencje swoich zachowań
- uczeń identyfikuje się z grupą
Metody:
- pogadanka - swobodne wypowiedzi uczniów
- praca na przygotowanych materiałach
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: kartki papieru, materiały ksero , pisaki, plakat
Tok lekcji:
1. Wyjaśnienie tematu, ustalenie zasad wspólnej pracy.
2. Grupowa analiza sytuacji w klasie, wskazanie niewłaściwych zachowań. (Załącznik nr 1)
3. Pogrupowanie uczuć, identyfikacja uczuć pozytywnych i negatywnych. (Załącznik nr 2)
4. Przypisanie uczuć do konkretnych sytuacji. (Załącznik nr 3)
5. Uzupełnienie „koniczyny” – podanie uczuć towarzyszących niewłaściwym zachowaniom na lekcji. (Załącznik nr 4)
6. Wypracowanie wspólnych wniosków
Załącznik nr 1.
Zrób krok w przód tylko wtedy jeśli zgadzasz się z poniższym zdaniem, lub wtedy gdy odnosi się ono bezpośrednio do ciebie:
Pozytywne zjawiska w klasie
1. Moi koledzy/koleżanki z klasy starają się żeby atmosfera na lekcji była jak najlepsza.
2. Mogę ”być sobą” w mojej klasie, nie muszę nikogo udawać.
3. Koledzy/koleżanki zawsze „trzymają język za zębami” by mnie nie urazić.
4. Koledzy i koleżanki włączają mnie w sprawy klasowe, czuję, że liczą się z moim zdaniem
5. Koledzy/koleżanki nie zachowują się złośliwie, nie próbują nikogo specjalnie urazić.
6. Czuję ze koledzy/koleżanki interesują się moimi sprawami i starają się dowiedzieć co myślę, czym się interesuje
7. Kiedy jestem chory nie mam problemu z uzyskaniem lekcji od koleżanek/kolegów, gdy czegoś nie rozumiem z jakiegoś przedmiotu, ktoś z klasy zawsze mi pomoże
8. Na lekcjach wszystkim zależy, żeby zrozumieć, dowiedzieć się i zapamiętać jak najwięcej
9. Jeżeli ktoś sprawi mi przykrość lub zrobi coś co mnie zrani mogę liczyć na to, że mnie przeprosi i się pogodzimy
10. W klasie nie ma konfliktów.
11. Nikt złośliwie lub specjalnie nie przeszkadza na lekcji, wszyscy starają się by zrozumieć jak najwięcej.
12. Nikt w klasie nie osądza i nie ocenia innych, nie rozpowiada plotek.
13. Nie zdarzają się sytuacje, w których ktoś zrobi coś niewłaściwego i zrzuca winę na inną osobę, lub milczy i pozwala komuś przyjąć winę.
14. Czuję, że liczą się z moim zdaniem i mam wpływ na ich zachowanie, kiedy zwrócę komuś uwagę, że zachowuje się niewłaściwie, wiem, że będzie szanował moją prośbę.
Załącznik nr 2
Podkreśl te uczucia które uważasz za pozytywne. Negatywne pozostaw bez niczego.
ZŁOŚĆ
FRUSTRACJA
ROZCZAROWANIE
ŻYCZLIWOŚĆ
ZAZDROŚĆ
STRACH
CIEKAWOŚĆ
BEZRADNOŚĆ
RADOŚĆ
PORAŻKA
ZADOWOLENIE
GNIEW
ZASKOCZENIE ...