Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Data: …………….
Klasa: 2 gimnazjum
Czas trwania zajęć: 45 min.
Nauczany przedmiot: biologia
Program nauczania: ”Program nauczania biologii w klasach I-III gimnazjum ” autorstwa Anny Zdziennickiej
Temat zajęć: Budowa i działanie narządu wzroku.
Integracja:
● międzyprzedmiotowa: - fizyka (optyka)
5. Cele operacyjne.
Uczeń potrafi:
●WIADOMOŚCI:
- omówić funkcje elementów budowy oka,
- wymienić elementy stanowiące aparat ochronny oka,
- wyjaśnić pojęcia: adaptacja i akomodacja,
- rozróżnić rolę czopków i pręcików,
●UMIEJĘTNOŚCI:
- określić funkcję aparatu ochronnego oka i elementów budowy oka,
- omówić powstawanie obrazu na siatkówce,
- doświadczalnie udowodnić istnienie plamki ślepej w oku,
- wykazać związek budowy elementów oka z pełnionymi przez nie funkcjami,
● POSTAWY
- dociekliwego badacza,
- wiązania teorii z praktyką,
- dążenie do poznania własnego ciała i prawidłowości nim rządzących.
6. Metody:
- kierowania samodzielną pracą uczniów,
- poszukujące,
- podające.
7. Zasady:
- strukturalnego nauczania,
- poglądowego nauczania,
- efektywności kształcenia
- wiązania teorii z praktyką,
- samodzielności i aktywności uczniów.
8. Formy pracy uczniów:
- praca indywidualna
9. Obudowa dydaktyczna:
- podręcznik, zeszyt przedmiotowy, karty pracy, tablica dydaktyczna- budowa oka
10. Wykaz piśmiennictwa
Dla ucznia
Dla nauczyciela
„Puls życia”M.Jefimow, Nowa Era, 2009
„Puls życia”M.Jefimow, Nowa Era, 2009
„Fizjologia organizmów z elementami fizjologii człowieka” Hoser P., wyd.wsip. Warszawa 1999
„Encyklopedia zdrowia” W.S. Gumułka, W.Rewerski, wyd.PWN, Warszawa, 1992
11.Organizacja zajęć lekcyjnych
Faza lekcji
Zadania do wykonania
Sposoby wykonania zadania
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
1.Faza wstępna
(5 min.)
2. Faza realizacyjna
(35 min)
3. Faza podsumowu-jąca
(5 min.)
Sprawy organizacyjno- porządkowe
Wprowadzenie do tematu
Rola aparatu ochronnego oka
Poznanie funkcji elementów budowy oka
Rozróżnienie komórek siatkówki
Wykrycie obecności plamki ślepej w oku
Zadanie sprawdzające
Zadanie domowe
- omówienie roli narządów zmysłów
-opis
- tabela *
- tablica dydaktyczna
-opis
- doświadcze-nie
- pytania
-podaje temat lekcji
- wyjaśnia rolę elementów aparatu ochronnego oka
- tłumaczy wykonanie zadania
- nadzoruje pracę uczniów
- wskazuje elementy na tablicy
- wyjaśnia, jaką rolę pełnią czopki i pręciki
- wyjaśnia wykonanie doświadczenia
- nadzoruje pracę uczniów
- zadaje pytania
-podaje treść zadania- czym różni się proces akomodacji i adaptacji oka
- zadanie „dla chętnych” – zaprojektuj doświadczenie dotyczące ochronnego działania źrenicy.
- zapisuje temat lekcji
- słucha
- wyszukuje i przetwarza informacje
- uzupełnia tabelę
- słucha
- wykonuje doświadczenie
- wyciąga wnioski
- odpowiada
- dokonuje systematyzacji i samooceny wiedzy zdobytej na lekcji
- zapisuje treść zadania
12. Treści zawarte w podstawie programowej
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
9. Narządy zmysłów. Uczeń:
1) przedstawia budowę oka i ucha oraz wyjaśnia sposób ich działania;
Zalecane doświadczenia i obserwacje.
Uczeń:
2) dokonuje obserwacji:
c) wykazujących obecność plamki ślepej na siatkówce oka.
*Zadanie - tabela
Element budowy oka
Funkcja
Nerw wzrokowy
Nadaję barwę oku
Twardówka
Reguluje ...