Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji przyrody w kl. V
Nauczyciel: Agnieszka Sowa
Temat: Poznajemy warunki życia w górach
Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń:
- zna warunki pogodowe w Tatrach
- zna zależność między wysokością nad poziomem morza a temperaturą powietrza
- wie jakie piętra roślinności występują w Tatrach
- zna główne sposoby gospodarowania człowieka w Tatrach
- wie, jakie parki narodowe utworzono w górach
umiejętności:
- scharakteryzuje warunki pogodowe gór
- obliczy temperaturę powietrza na różnych wysokościach
-rozróżni na fotografiach lub schemacie piętra roślinne oraz rozpozna charakterystyczne dla nich gatunki roślin
- wyjaśni przyczynę piętrowego rozmieszczenia roślin
-wymieni główne źródła utrzymania ludności w górach
- wskaże położenie górskich parków narodowych
postawy:
- jest świadomy znaczenia unikalnej przyrody w Tatrach
metody nauczania:
-słowne: praca z tekstem, pogadanka
- obserwacyjne: fotografie, ilustracje przedstawiające rośliny górskie
-praktycznego działania: praca z kartą pracy, praca z mapą krajobrazową
formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
środki dydaktyczne: podręcznik i zeszyt ćwiczeń cz. 1 Na tropach przyrody aut. Marcin Braun, Wojciech Grajkowski, Marek Więckowski, wyd. Nowa Era, atlas, zdjęcia prezentujące zajęcia górali , plansza z piętrami roślinności, ilustracje roślin ( lepnica bezłodygowa, krokus, sosna kosodrzewina, limba, ,buk) karty pracy, mapa ścienna
Przebieg zajęć:
I Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjno-porządkowe
2. Rekapitulacja wtórna (przypomnij podział Tatr ze względu na ich budowę, wymień elementy krajobrazu wysokogórskiego)
3. Podanie tematu i celów lekcji
II.Faza realizacyjna;
1. przedstawienie problemu i rozdanie kart pracy ( uczniowie w dwu grupach rozwiązują zadania na podstawie fotografii , planszy i podręcznika s. 112-115)
2.Uczniowie na zmianę prezentują swoje rozwiązania (ewentualna korekta i uzupełnienie wiadomości przez nauczyciela – prezentacja wymienionych w karcie pracy roślin, uzupełnienie schematu pięter roślinności na tablicy wskazanie parków narodowych na mapie ściennej)
3.Wspólna prezentacja wniosków
III . Faza podsumowująca
1. Wklejenie do zeszytów fragmentów kart pracy jako notatki
2. Sprawdzenie stopnia realizacji celów lekcji w formie ćwiczenia „ Zgadzam się, nie zgadzam się” – uczniowie po podaniu przez nauczyciela stwierdzenia, podchodzą w te miejsca w sali lekcyjnej, gdzie umieszczone zostały napisy zgadzam się , lub nie zgadzam się
- pogoda w górach jest bardzo zmienna
- temperatura w górach maleje wraz z wysokością nad poziomem morza
- im wyższe piętro roślinne tym większa różnorodność roślin w tym piętrze
- w górach są dobre warunki do rozwoju rolnictwa
- głównym źródłem utrzymania górali jest turystyka
- w górach utworzono dwa parki narodowe
- symbolem Tatrzańskiego Parku Narodowego jest kozica górska
3. Zadanie pracy domowej – ćw.1, str.75 i ćw. 2str. 76 z zeszytu ćwiczeń(omówienie) i pracy dla chętnych – „ Przygotuj krótką informację na temat Tatrzańskiego Parku Narodowego z uwzględnieniem występujących tam ...