Dodaj publikację
Autor
Anna Kosmalska
Data publikacji
2014-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
47

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Proponowany przeze mnie program nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym jest próbą adaptacji odimiennej metody I.Majchrzak oraz metody Glena Domana. Wierzę, że zawarte w nim liczne propozycje zabaw z czytaniem pomogą dzieciom w łatwy i przyjemny sposób zapoznać się z magicznym światem liter, wyrazów, zdań w konsekwencji czekających na nie pięknych utworów dla dzieci.
 Pobierz (docx, 47,3 KB)

Podgląd treści

„WESOŁE CZYTANIE”

PROGRAM WCZESNEJ NAUKI CZYTANIA DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Rozdział I Charakterystyka wybranych metod nauki czytania

1.1-Powszechnie stosowane metody nauczania czytania

1.2-Innowacyjne metody nauki czytania

Rozdział II Cele programu

2.1-cele ogólne

2.2-cele szczegółowe

2.3-cele operacyjne

Rozdział III Tematyka kompleksowa a wyrazy do globalnego czytania

Rozdział IV Działania edukacyjne

Rozdział V Przykłady zabaw z czytaniem wykorzystanych w programie

Rozdział VI Przykłady zabaw logopedycznych wspomagających proces

mówienia i czytania

Wprowadzenie

Praca nauczyciela wychowania przedszkolnego ma bardzo specyficzny charakter. Nauczyciel ten spełnia całkowitą funkcję dydaktyczną, opiekuńczo-wychowawczą, funkcję wzorca osobowego oraz funkcję środowiskową. Powierzone mu dzieci wymagają szczególnej troski i cierpliwości, co przyczynia się do tego, iż od grupy zawodowej nauczycielek wymaga się szerokiego zakresu wiedzy i umiejętności.

Spełniając się zawodowo w roli nauczycielki wychowani przedszkolnego stale poszukuję nowych metod nauczania oraz sposobów uatrakcyjniania zajęć dydaktycznych w moim przedszkolu.

Kilka lat temu miałam okazję brać udział w szkoleniu dotyczącym realizacji „Odimiennej metody nauki czytania” autorstwa dr Ireny Majchrzak. Od tego momentu zaczęłam interesować się zagadnieniem wczesnej nauki czytania innymi, ciekawszymi niż tradycyjne , wykorzystującymi zabawę - sposobami i metodami . W trakcie swoich poszukiwań nowych metod pracy moje zainteresowanie wzbudziła metoda Glena Domana „Jak nauczyć małe dziecko czytać”.

Pod wpływem przejrzanej literatury oraz związanych z tematem stron internetowych dotyczących wczesnej nauki czytania, postanowiłam wykorzystać zdobytą wiedzę i doświadczenie w pracy w przedszkolu.

Proponowany przeze mnie program nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym jest próbą adaptacji obydwu wcześniej wymienionych metod. Wierzę, że zawarte w nim liczne propozycje zabaw z czytaniem pomogą dzieciom w łatwy i przyjemny sposób zapoznać się z magicznym światem liter, wyrazów, zdań w konsekwencji czekających na nie pięknych utworów dla dzieci.

Program „ Wesołe czytanie. Program wczesnej nauki czytania dla dzieci w wieku przedszkolnym” został przygotowany zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych opublikowaną w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2009r.

( Dz. U. Nr 4, poz 17)

Rozdział I

Charakterystyka wybranych metod nauki czytania

W nauce czytania metodą nazywamy zespół teoretycznie uzasadnionych działań, których celem jest opanowanie tej samej umiejętności. Istnieje wiele metod nauki czytania:

Powszechne metody

-Metody syntetyczne – koncentrujące się na opanowaniu

umiejętności czytania w aspekcie technicznym, ich celem jest osiągnięcie

sprawności czytania; polegają na przechodzeniu od elementu (litera, dźwięk) do całości ( wyraz, zdanie)

-Metody analityczne - koncentrują się na rozumieniu czytanych

tekstów, polegają na prezentowaniu w nauce czytania jednostek językowych, mających określone znaczenie, łączą one analizę słuchową z ...