Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„WESOŁE CZYTANIE”
PROGRAM WCZESNEJ NAUKI CZYTANIA DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Rozdział I Charakterystyka wybranych metod nauki czytania
1.1-Powszechnie stosowane metody nauczania czytania
1.2-Innowacyjne metody nauki czytania
Rozdział II Cele programu
2.1-cele ogólne
2.2-cele szczegółowe
2.3-cele operacyjne
Rozdział III Tematyka kompleksowa a wyrazy do globalnego czytania
Rozdział IV Działania edukacyjne
Rozdział V Przykłady zabaw z czytaniem wykorzystanych w programie
Rozdział VI Przykłady zabaw logopedycznych wspomagających proces
mówienia i czytania
Wprowadzenie
Praca nauczyciela wychowania przedszkolnego ma bardzo specyficzny charakter. Nauczyciel ten spełnia całkowitą funkcję dydaktyczną, opiekuńczo-wychowawczą, funkcję wzorca osobowego oraz funkcję środowiskową. Powierzone mu dzieci wymagają szczególnej troski i cierpliwości, co przyczynia się do tego, iż od grupy zawodowej nauczycielek wymaga się szerokiego zakresu wiedzy i umiejętności.
Spełniając się zawodowo w roli nauczycielki wychowani przedszkolnego stale poszukuję nowych metod nauczania oraz sposobów uatrakcyjniania zajęć dydaktycznych w moim przedszkolu.
Kilka lat temu miałam okazję brać udział w szkoleniu dotyczącym realizacji „Odimiennej metody nauki czytania” autorstwa dr Ireny Majchrzak. Od tego momentu zaczęłam interesować się zagadnieniem wczesnej nauki czytania innymi, ciekawszymi niż tradycyjne , wykorzystującymi zabawę - sposobami i metodami . W trakcie swoich poszukiwań nowych metod pracy moje zainteresowanie wzbudziła metoda Glena Domana „Jak nauczyć małe dziecko czytać”.
Pod wpływem przejrzanej literatury oraz związanych z tematem stron internetowych dotyczących wczesnej nauki czytania, postanowiłam wykorzystać zdobytą wiedzę i doświadczenie w pracy w przedszkolu.
Proponowany przeze mnie program nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym jest próbą adaptacji obydwu wcześniej wymienionych metod. Wierzę, że zawarte w nim liczne propozycje zabaw z czytaniem pomogą dzieciom w łatwy i przyjemny sposób zapoznać się z magicznym światem liter, wyrazów, zdań w konsekwencji czekających na nie pięknych utworów dla dzieci.
Program „ Wesołe czytanie. Program wczesnej nauki czytania dla dzieci w wieku przedszkolnym” został przygotowany zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych opublikowaną w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2009r.
( Dz. U. Nr 4, poz 17)
Rozdział I
Charakterystyka wybranych metod nauki czytania
W nauce czytania metodą nazywamy zespół teoretycznie uzasadnionych działań, których celem jest opanowanie tej samej umiejętności. Istnieje wiele metod nauki czytania:
Powszechne metody
-Metody syntetyczne – koncentrujące się na opanowaniu
umiejętności czytania w aspekcie technicznym, ich celem jest osiągnięcie
sprawności czytania; polegają na przechodzeniu od elementu (litera, dźwięk) do całości ( wyraz, zdanie)
-Metody analityczne - koncentrują się na rozumieniu czytanych
tekstów, polegają na prezentowaniu w nauce czytania jednostek językowych, mających określone znaczenie, łączą one analizę słuchową z ...