Dodaj publikację
Autor
Jadwiga Nowak
Data publikacji
2014-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
38

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca zawiera "Program Zajęć Korekcyjno - Kompensacyjnych dla ucznia klasy 1 z trudnościami w nauce czytania i pisania".
 Pobierz (doc, 81,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ
KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH
UCZNIA KLASY I
Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE
CZYTANIA I PISANIA

JADWIGA NOWAK

WPROWADZENIE

Do opracowania programu zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla Bartka skłoniły jego niepowodzenia szkolne w zakresie treści polonistycznych oraz zaburzenia motoryki małej i dużej. W związku z tym przeprowadzono ukierunkowaną obserwację pedagogiczną obejmującą sferę intelektualną i emocjonalno - społeczną chłopca, liczne rozmowy z matką, z nauczycielami klas zerowych, analizę jego wytworów oraz analizę opinii i zaleceń wydanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

Diagnoza medyczna
Bartek ma 7 lat. Uczęszcza do klasy pierwszej. Choruje na łagodną odmianę epilepsji. Zażywa leki, które skutecznie chronią go przed atakami. W rodzinie nie ma innych przypadków tej choroby. Ma wadę wymowy - sepleni. Uczęszcza na terapię logopedyczną. Często choruje i narzeka na różnego rodzaju bóle. Jest otyły.

Diagnoza psychologiczna
Analiza psychologiczna wykazała, że rozwój umysłowy Bartka kształtuje się poniżej przeciętnej. Prawidłowo rozwinięte są u niego funkcje myślenia pojęciowego, słownictwa czynnego i wiedzy ogólnej. Sprawnie dokonuje powiązań przyczynowo – skutkowych. Znaczny deficyt występuje w obrębie analizy i syntezy wzrokowej, wyobraźni przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej. Nie jest wyćwiczony analizator słuchowy. Z trudem odwzorowuje kształty literopodobne. Wykonuje bardzo uproszczony rysunek na dany temat. Mieści się w liniaturze, ale pisze niekształtne litery, niestarannie. Popełnia wiele błędów przepisując tekst. Wymaga powtarzania poleceń, dodatkowych objaśnień, podpowiedzi oraz przerw w pracy. Ma zaburzoną orientację w schemacie ciała i przestrzeni. Znacznie obniżone rozumowanie matematyczne. Przejawia cechy impulsywności i nadruchliwości. Widoczne liczne współruchy.
Rozwój społeczny
Bartek pochodzi z rodziny pełnej, czteroosobowej, o dobrym statusie materialnym. Ma młodszą siostrę, która rozwija się prawidłowo. Matka bardzo troszczy się o syna, nie pracuje zawodowo. Poświęca mu dużo czasu. Pozostaje w stałym kontakcie z wychowawcą. Do tej pory wyręczała go we wszystkim, teraz zaczęła wymagać. Łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami. Nie ma kompleksów. Ma dobry kontakt z nauczycielami, osobami dorosłymi. Jego dojrzałość emocjonalna jest obniżona. Na ogół - radosny. Dobrze reaguje na pochwały.
Diagnoza pedagogiczna
Chłopiec na zajęciach ruchowych bardzo szybko się męczy, z trudem wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, ale nie poddaje się. Z problemami tnie papier po linii prostej. Pisze niekształtnie, powoli, robiąc częste przerwy. Popełnia liczne błędy w przepisywaniu: gubi litery, ich części lub zamienia je. Wypowiada się pojedynczymi, prostymi zdaniami. Czyta głoskując wyrazy dwusylabowe. Z dłuższymi ma problem. Poprawnie dzieli wyrazy na sylaby. Na głoski dzieli tylko wyrazy jednosylabowe i niektóre dwusylabowe. Rozumie wysłuchany tekst. Cicho czytanego nie rozumie. Liczy na palcach w zakresie 10. Ma problemy z przeliczaniem nieuporządkowanych zbiorów. Posiada bogaty zasób słownictwa ...