Dodaj publikację
Autor
Magdalena Psykowska
Data publikacji
2014-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
54

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja prezentuje przykłady zastosowania pakietu biurowego do tworzenia ćwiczeń i zadań na potrzeby uczniów szkoły specjalnej.
 Pobierz (pdf, 469,0 KB)

Podgląd treści

Magdalena Psykowska

Oprogramowanie komputerowe w kształceniu uczniów

z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym.

Włocławek 2014

Praca z uczniem posiadającym niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym
i znacznym wymaga od nauczyciela szczególnej ostrożności w doborze środków i metod pracy.
Prowadzący zajęcia najczęściej spotyka się z kilkoma barierami do pokonania:
zróżnicowana pod względem możliwości i potrzeb grupa uczniowska,
często niska motywacja do podejmowania wysiłku,
potrzeba takich metod pracy i środków, które skłonią do efektywnej pracy każdego ucznia
w grupie i jednocześnie odpowiadających możliwościom ucznia.



Różnego rodzaju problemów pedagoga specjalnego jest o wiele więcej, jednak wymieniam tylko te,
które odpowiadają potrzebom niniejszej publikacji.
Moje zawodowe doświadczenia skłaniają mnie do stosowania w pracy przede wszystkim
aktywnych metod pracy i środków dydaktycznych, które umożliwiają interakcję między materiałem
nauczania a uczniem. Innymi słowy, uczeń w wyraźny sposób podejmuje aktywność wtedy, gdy nie
jest biernym odbiorcą przekazywanych treści (np. wykład), lecz gdy ma możliwość działania
praktycznego.
W obecnej dobie nauczyciele otrzymują ogromne wsparcie ze strony nowoczesnych technologii
informacyjnych. Komputer jest dzisiaj takim samym narzędziem pracy, jak nożyczki, wycinanka,
linijka czy pędzel a uczniowie bardzo chętnie pracują z nim pracują. Mimo dobrodziejstwa
technologicznych osiągnięć XX i XXI wieku, bardzo szerokiej gamy oprogramowania
komputerowego tworzonego na potrzeby sektora edukacji … pedagog specjalny bardzo często
pozostaje z problemem doboru adekwatnych środków pracy dla swojego ucznia...

Indywidualizacja!

To nie jest puste słowo i chwytliwy slogan – to prawda, której nie da się oszukać. Dostępność do
różnorodnych atrakcyjnych elektronicznych materiałów, bogatych w swe funkcje, jest powszechna,
ale … czy nasz Jaś będzie w stanie z niego skorzystać? Czy ćwiczenia i zadania będą dla niego
trudne a może łatwe? A może ani jedno, ani drugie? No właśnie, to jest problem każdego
odpowiedzialnego pedagoga specjalnego. Naszym zadaniem jest tak przygotować materiały na
zajęcia edukacyjne, aby nasz Jaś był w stanie je wykonać i wynieść z nich korzyści w postaci
np.: utrwalenia, nabycia wiedzy i umiejętności lub skorygowania dotychczasowych błędów.
Nauczyciel szkoły specjalnej przygotowuje się do lekcji pod kątem konkretnych uczniów: Jasia,
Ani, Bartka itp... dostępne powszechnie materiały edukacyjne, niestety, często nie są dla naszych

2

uczniów, gdyż są konstruowane dla określonych grup rówieśniczych pobierających naukę
najczęściej w szkole ogólnodostępnej. Dlatego musimy stawiać na własne rozwiązania, naszą
kreatywność poprzez wykorzystanie oprogramowania komputerowego, z którym każdy uczeń jest
w stanie pracować i które nie wymaga od nas poświęcania dużych nakładów finansowych.

Poniżej chciałabym zaprezentować oprogramowanie komputerowe, które zna każdy z nas i potrafi
się nim posługiwać. Dodatkowym atutem jest fakt, że ...