Dodaj publikację
Autor
Magdalena Psykowska
Data publikacji
2014-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
64

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykłady i opis organizacji zajęć komputerowych w Szkole Przysposabiającej do Pracy.
 Pobierz (pdf, 365,3 KB)

Podgląd treści

Magdalena Psykowska

Zajęcia komputerowe

w Szkole Przysposabiającej do Pracy

Włocławek 2014

istotną rolę w procesie kształcenia uczniów
Zajęcia komputerowe pełnią
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Stanowią odpowiedź na
różnego rodzaju potrzeby naszych uczniów, m.in.: umiejętność pisania, sporządzania dokumentów,
kreatywnego tworzenia z zakresu grafiki komputerowej oraz prezentacji multimedialnych.

Praca z komputerem posiada dodatkowe zalety, niezwykle ważne dla naszych uczniów:

utrwala umiejętność pisania i czytania,
uczy systematyczności i obowiązkowości,

uczy skupienia i koncentracji na wykonywanych zadaniach,



• wpaja umiejętność oceny własnych wytworów pracy pod kątem poprawności i estetyki,

• wdraża do pracy wielozadaniowej,

pozwala odczuwać satysfakcję i zadowolenie, dowartościować się,
przygotowuje do dalszego funkcjonowania w sferze osobistej i zawodowej (np. Warsztaty
Terapii Zajęciowej) po ukończeniu nauki.

Podstawowe zasady pracy
Wieloletnia praca z moimi uczniami nauczyła mnie, że w pracowni komputerowej należy stosować
kilka prostych zasad, które pozwalają redukować u ucznia brak wiary we własne możliwości, a
w zamian dają poczucie satysfakcji i zadowolenia z siebie.

Zasady

1. Nic na siłę.
2. Dbać o realizację ambicji uczniowskich - nie własnych.
3. Stawiać zadania zgodnie z możliwościami i potrzebami ucznia.
4. Dbać o różnorodność prac.
5. Nie konstruować długich, nużących ucznia zadań.
6. Dbać o przyjazną atmosferę.
7. Zawsze oceniać – pamiętać o pozytywnym przekazie.
8. Stosować poglądowe pomoce dydaktyczne.
9. Dyskretnie wspierać.
10. Utrwalać.

2

Jakie umiejętności kształtować?
Te, które mają sens w przypadku danego ucznia, które jest w stanie wykonać. Nie zmuszajmy
ucznia niepiśmiennego do tworzenia tabeli w dokumencie tekstowym - opracujmy, dla niego,
innych zakres umiejętności do opanowania bądź utrwalenia.

Podstawowe umiejętności kształtowane podczas zajęć komputerowych w SPP to:
Edytor tekstu

• wprowadzanie i formatowanie tekstu,
• wstawianie, skalowanie, formatowanie obrazów,



stosowanie filtrów/efektów na obrazach,
rysowanie kształtów i ich formatowanie,
stosowanie tła dla dokumentu tekstowego
zapisywanie dokumentów

Edytor grafiki

rysowanie,


• wypełnianie kolorem,
• wycinanie, wklejanie obiektów,


stosowanie różnych narzędzi edytora,
praca z kształtami,
zapisywanie prac.

dobór tła i przejść między slajdami,

Prezentacja multimedialna
• wstawianie slajdów,

• wprowadzania tekstu i obrazów
formatowanie tekstów i obrazów,

• wprowadzanie animacji obiektów

zapisywanie prezentacji.

3

Internet



praca z przeglądarką sieciową (nawigacja po stronie, między stronami, praca w wielu
kartach)
praca z wyszukiwarką sieciową (wyszukiwanie informacji tekstowych i graficznych)
pobieranie obrazów z sieci (prawa autorskie)
bezpieczeństwo w Internecie.

Komputer

• włączanie, wyłączanie,



• Bhp na stanowisku komputerowym.

poprawna obsługa klawiatury,
podłączanie urządzeń zewnętrznych (pendrive, słuchawki itp...)
skanowanie, drukowanie, kserowanie,

W jaki sposób?
Jedną ze skutecznych i interesujących metod kształtowania podstawowych umiejętności z zakresu
pracy z komputerem i oprogramowaniem biurowym oraz graficznym to praca ...