Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Magdalena Psykowska
Zajęcia komputerowe
w Szkole Przysposabiającej do Pracy
Włocławek 2014
istotną rolę w procesie kształcenia uczniów
Zajęcia komputerowe pełnią
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Stanowią odpowiedź na
różnego rodzaju potrzeby naszych uczniów, m.in.: umiejętność pisania, sporządzania dokumentów,
kreatywnego tworzenia z zakresu grafiki komputerowej oraz prezentacji multimedialnych.
Praca z komputerem posiada dodatkowe zalety, niezwykle ważne dla naszych uczniów:
utrwala umiejętność pisania i czytania,
uczy systematyczności i obowiązkowości,
uczy skupienia i koncentracji na wykonywanych zadaniach,
•
•
• wpaja umiejętność oceny własnych wytworów pracy pod kątem poprawności i estetyki,
•
• wdraża do pracy wielozadaniowej,
•
•
pozwala odczuwać satysfakcję i zadowolenie, dowartościować się,
przygotowuje do dalszego funkcjonowania w sferze osobistej i zawodowej (np. Warsztaty
Terapii Zajęciowej) po ukończeniu nauki.
Podstawowe zasady pracy
Wieloletnia praca z moimi uczniami nauczyła mnie, że w pracowni komputerowej należy stosować
kilka prostych zasad, które pozwalają redukować u ucznia brak wiary we własne możliwości, a
w zamian dają poczucie satysfakcji i zadowolenia z siebie.
Zasady
1. Nic na siłę.
2. Dbać o realizację ambicji uczniowskich - nie własnych.
3. Stawiać zadania zgodnie z możliwościami i potrzebami ucznia.
4. Dbać o różnorodność prac.
5. Nie konstruować długich, nużących ucznia zadań.
6. Dbać o przyjazną atmosferę.
7. Zawsze oceniać – pamiętać o pozytywnym przekazie.
8. Stosować poglądowe pomoce dydaktyczne.
9. Dyskretnie wspierać.
10. Utrwalać.
2
Jakie umiejętności kształtować?
Te, które mają sens w przypadku danego ucznia, które jest w stanie wykonać. Nie zmuszajmy
ucznia niepiśmiennego do tworzenia tabeli w dokumencie tekstowym - opracujmy, dla niego,
innych zakres umiejętności do opanowania bądź utrwalenia.
Podstawowe umiejętności kształtowane podczas zajęć komputerowych w SPP to:
Edytor tekstu
• wprowadzanie i formatowanie tekstu,
• wstawianie, skalowanie, formatowanie obrazów,
•
•
•
•
stosowanie filtrów/efektów na obrazach,
rysowanie kształtów i ich formatowanie,
stosowanie tła dla dokumentu tekstowego
zapisywanie dokumentów
Edytor grafiki
rysowanie,
•
• wypełnianie kolorem,
• wycinanie, wklejanie obiektów,
•
•
•
stosowanie różnych narzędzi edytora,
praca z kształtami,
zapisywanie prac.
dobór tła i przejść między slajdami,
Prezentacja multimedialna
• wstawianie slajdów,
•
• wprowadzania tekstu i obrazów
formatowanie tekstów i obrazów,
•
• wprowadzanie animacji obiektów
•
zapisywanie prezentacji.
3
Internet
•
•
•
•
praca z przeglądarką sieciową (nawigacja po stronie, między stronami, praca w wielu
kartach)
praca z wyszukiwarką sieciową (wyszukiwanie informacji tekstowych i graficznych)
pobieranie obrazów z sieci (prawa autorskie)
bezpieczeństwo w Internecie.
Komputer
• włączanie, wyłączanie,
•
•
•
• Bhp na stanowisku komputerowym.
poprawna obsługa klawiatury,
podłączanie urządzeń zewnętrznych (pendrive, słuchawki itp...)
skanowanie, drukowanie, kserowanie,
W jaki sposób?
Jedną ze skutecznych i interesujących metod kształtowania podstawowych umiejętności z zakresu
pracy z komputerem i oprogramowaniem biurowym oraz graficznym to praca ...