Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program Kółka Grafiki Komputerowej
Magdalena Psykowska
Program
Kółka Grafiki Komputerowej
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu lekkim i umiarkowanym
Włocławek
2011
Program Kółka Grafiki Komputerowej
Wprowadzenie
W dobie druku cyfrowego, dostępności oprogramowania komputerowego oraz urządzeń techniki
komputerowej opracowywanie prostych form graficznych staje się umiejętnością niezbędną. Wiedza ta
może okazać się przydatna w życiu prywatnym, ale przede wszystkim może dać solidne podstawy do tego,
aby wykorzystywać ją w pracy zawodowej.
Osoby niepełnosprawne z racji ograniczeń zdrowotnych, często też uwarunkowań środowiskowych
mają o wiele bardziej utrudniony start czy rekwalifikacje zawodowe aniżeli osoby pełnosprawne. Udział
w zajęciach z grafiki komputerowej mogą stanowić dla tych osób wstęp do nowego zawodu, albo nowej
formy zarobkowania. Dziedzina grafiki komputerowej dosyć często wykorzystywana jest w zakładach
aktywności zawodowej, gdzie urządza się specjalne pracownie graficzne do tego, aby wykonywać gotowe
projekty celem ich późniejszego zbycia. Zajęcia komputerowe z grafiki komputerowej kierowane są właśnie
do osób niepełnosprawnych, gdyż na rynku szkoleń w tym zakresie, prawie nie spotyka się zajęć
dedykowanych niepełnosprawnym.
Charakterystyka
programu
Program zajęć grafiki komputerowej został opracowany na potrzeby prowadzenia zajęć z grupą
uczniów niepełnosprawnych, którzy nie posiadają wiedzy ani umiejętności
w zakresie grafiki komputerowej, ale odczuwają zainteresowanie tym kierunkiem działań artstycznych
i twórczych.
W zajęciach będą brali udział: młodzież Zasadniczej Szkoły Zawodowej i Szkoły Przysposabiającej do
Pracy w Zespole Szkół Nr 3 we Włocławku.
Zajęcia realizowane będą w wymiarze 4 godzin miesięcznie (1 godzina tygodniowo).
Włocławek
2011
Program Kółka Grafiki Komputerowej
Cel
główny
programu
W toku realizacji zajęć zakłada się, iż uczeń posiądzie podstawową wiedzę
i umiejętności z zakresu grafiki komputerowej.
Cele
szczegółowe
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami: grafika komputerowa, grafika wektorowa, grafika
rastrowa, barwa, CMYK, RGB, krzywe, węzły, druk itp…
- Nabycie podstawowych umiejętności typu: praca z programem, praca na tekście, krzywych,
z węzłami itp…,
- Nabycie umiejętności przygotowywania projektów do druku,
- Zapoznanie z podstawami projektowania graficznego i typograficznego,
- Umiejętność projektowania prostych materiałów reklamowych.
Realizowane
treści
Treści nauczania wynikają z potrzeb opanowania podstawowych umiejętności zaprojektowania,
wykonania, przygotowania do druku, wydruku materiałów graficznych.
W ramach treści wyróżnia się zajęcia z:
- Grafiki wektorowej i rastrowej,
- Projektowania graficznego,
- Zasad typograficznych,
- Przygotowania materiałów do druku lub optymalizacja pod kątem Internetu. Wydruk.
Należy nadmienić, iż powyżej wymienione treści często będą przenikać się wzajemnie podczas zajęć, gdyż
wszystkie stanowią wspólną formułę dla procesu wykonywania prac z zakresu grafiki komputerowej.
Włocławek
2011
Program Kółka Grafiki Komputerowej
Procedury
osiągania
celów
Specyfika zajęć wymaga dobrania takich metod pracy na zajęciach, które będą aktywizowały uczestników
niezależnie od ...