Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji chemii w klasie 2 gimnazjum
Temat: ”Rozcieńczanie i zagęszczanie roztworów”.
Dział: Woda i roztwory wodne
Czas: 45minut
Cele lekcji:
- przypomnienie sposobów obliczania stężenia procentowego roztworów
- kształtowanie u uczniów standardu egzaminacyjnego – czytania ze zrozumieniem treści zadań rachunkowych
- kształtowanie u uczniów umiejętności przewidywania zmiany stężenia roztworu związanej z zmianą ilości substancji rozpuszczonej w roztworze lub ilością rozpuszczalnika.
- sprawdzenie i utrwalenie umiejętności rozwiązywania zadań rachunkowych związanych z pojęciem stężenia procentowego.
- sprawdzenie i utrwalenie umiejętności stosowania poznanych metod rozwiązywania zadań z tekstem
Formy pracy:
- wykład nauczyciela powiązany z rozmową z uczniami
- praca w zespołach dwuosobowych
- praca indywidualna
Scenariusz lekcji:
1. Sprawdzenie zadania domowego
2. Podanie tematu lekcji
3. Przedstawienie uczniom celów i zadań jakie nauczyciel stawia przed uczniami
4. Rozmowa nauczyciela z uczniami na temat sposobów zwiększania lub zmniejszania stężenia roztworu
5. rozwiązywanie zadań rachunkowych związanych z rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów
- Do 200g 15 % roztworu dolano 100g wody. Oblicz stężenie procentowe
otrzymanego roztworu.(zapis treści zadania przez uczniów do zeszytów)
- przedstawienie przez nauczyciela metody rozwiązywania zadań dotyczących rozcieńczania roztworów
- Do 150g 20% roztworu dodano 70g substancji rozpuszczonej. Oblicz stężenia
procentowe otrzymanego roztworu. .(zapis treści zadania przez uczniów do
zeszytów)
- Praca uczniów w parach – ustalenie danych i niewiadomych w zadaniu, wspólne
rozwiązanie zadania na tablicy.
- Z 500g 10% roztworu odparowano 300g wody. Oblicz stężenie procentowe
powstałego roztworu.(zapis treści zadania przez uczniów do zeszytów)
6. Samodzielna praca uczniów, wspólne sprawdzenie poprawności rozwiązania zadania na tablicy.
7. Ocena uczniów aktywnych w trakcie zajęć i zakończenie lekcji.
mgr Iwona Kasprzyk Lubszczyk