Dodaj publikację
Autor
Michał Żebrowski
Data publikacji
2014-05-15
Średnia ocena
5,00
Pobrań
151

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W załączniku znajdziesz obie grupy sprawdzianu EUROPA. Miłego rozwiązywania 
 Pobierz (doc, 617,5 KB)

Podgląd treści


Grupa a …………………………………………………
Europa Imię i nazwisko
…………………………….
Klasa

Poniższy test składa się z 16 zadań. Przy każdym poleceniu podano
liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź.
Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 32 punkty.
1. Podaj nazwy obiektów geograficznych, zaznaczonych na mapie konturowej symbolami. (0–3 p.)

[pic]
Krainy geograficzne:

A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
B. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rzeki:
a. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Morza/zatoki:
I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2. Uzupełnij tabelę, wpisując cyfry, którymi zaznaczono na mapie konturowej z zadania 1 skrajne punkty Europy.

|Przylądek Roca |Przylądek Marroqui |
| | |
| | |

3. Podaj nazwę najwyższego szczytu Europy.
(0–1 p.)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

4. Podkreśl zdania dotyczące Europy. (0–2 p.)

a) Niemal 3/4 obszaru kontynentu zajmują niziny.
b) Na kontynencie tym położone są góry Harz.
c) Najdłuższą rzeką tego kontynentu jest Nil.
d) Południowe krańce tego kontynentu porasta tundra.

5. Podkreśl nazwy państw należących do Unii Europejskiej. (0–1 p.)

Francja, Norwegia, Niemcy, Szwajcaria

6. Podaj nazwy państw, których kontury przedstawiono poniżej. (0–2 p.)

a) ……………………… b) ……………………….

7. Na podstawie poniższej piramidy płci i wieku podkreśl w zdaniach prawdziwe informacje.
(0–2 p.)

[pic]

Piramida płci i wieku przedstawia społeczeństwo stare / młode. Świadczy o tym stosunkowo wąski / szeroki wierzchołek piramidy oznaczający mały / duży udział ludności w starszym wieku w społeczeństwie oraz szeroka / wąska podstawa oznaczająca mały udział najmłodszych grup wiekowych.

8. Wymień trzy konsekwencje gospodarcze starzenia się ludności Europy. (0–3 p.)

• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

9. Wpisz obok zdania prawdziwego literę P, a obok fałszywego – literę F. (0–2 p.)

a) Dominującą religią w Europie jest chrześcijaństwo. . . . . .
b) Ludność Belgii tworzą głównie przedstawiciele dwóch narodów: Flamandów i Basków. . . . . .
c) Przeważającą część Europy Wschodniej zamieszkują Słowianie. . . . . .
d) Europa jest najsłabiej zurbanizowanym kontynentem. . . . . .

10. Podkreśl nazwy krajów skandynawskich.
(0–2 p.)

Szwecja, Szwajcaria, Włochy, Dania, Austria, Finlandia, Francja, Norwegia

11. Wyjaśnij na przykładzie, w jaki sposób położenie krajów skandynawskich głównie w zasięgu klimatu umiarkowanego chłodnego oraz okołobiegunowego subpolarnego wpływa na gospodarczą działalność człowieka w tych państwach. (0–2 p.)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

12. Uzupełnij poniższy schemat tak, aby prawidłowo przedstawiał układ pięter klimatyczno-roślinnych w Alpach. (0–2 p.)

A. Piętro alpejskie.
B. Piętro leśne.
C. Piętro subalpejskie.
D. Piętro niwalne.
E. Piętro pogórza.

13. Na podstawie poniższego klimatogramu podaj dwie cechy klimatu śródziemnomorskiego sprzyjające rozwojowi turystyki w krajach Europy Południowej. (0–2 p.)

• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . .

• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

14. Uzupełnij tabelę, wpisując we właściwe miejsca walory turystyczne Europy Południowej wybrane spośród wymienionych poniżej.
(0–2 p.)

bogata baza noclegowa, liczne imprezy kulturalne, rozbudowana sieć komunikacyjna, liczne zabytki architektoniczne, urozmaicona rzeźba terenu

|Walory kulturowe |Infrastruktura turystyczna ...