Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT DO LEKCJI W KLASIE II GIMNAZJUM
Dział programowy: Wodorotlenki
Temat : „Reakcja metali z wodą”
Cele lekcji:
Uczeń potrafi:
▪ Dokonać obserwacji z przeprowadzonego na lekcji doświadczenia
▪ Przy pomocy nauczyciela sformułować wniosek
▪ Podać ogólną metodę otrzymywania wodorotlenków
▪ Napisać i zbilansować równanie reakcji chemicznej poznanej na lekcji
Metody:
pogadanka, praca z całą klasą, pokaz doświadczenia, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
- podręcznik „Chemia 2” Kulawik, Litwin
- układ okresowy pierwiastków
- sprzęt i odczynniki chemiczne
- arkusze ewaluacyjne
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne i porządkowe ( sprawdzenie listy obecności )
2. Przedstawienie uczniom edukacyjnych celów lekcji :
a. zakresu treści tematycznych
b. metod i form pracy
3. Podanie tematu lekcji – zapisanie na tablicy i w zeszytach
4. Pokaz doświadczenia „Reakcja sodu, magnezu z wodą w obecności fenoloftaleiny”
5. Sformułowanie przez uczniów obserwacji i próba wnioskowania z doświadczenia
6. Pokaz doświadczenia „Identyfikacja gazu powstałego w doświadczeniu 1”
7. Sformułowanie przez uczniów obserwacji i wniosku z doświadczenia
8. Zapis ogólnie I metody otrzymywania wodorotlenków
9. Pisanie i bilansowanie przykładowych równań reakcji otrzymywania wodorotlenków poznaną metodą (praca w grupach)
Ca + H2O ( ....... +.........
K + H2O ( ....... +.........
...... + ...... ( Ga(OH)3 + H2↑
...... + ..... ( LiOH + H2↑
10. Ocena pracy uczniów na lekcji przez nauczyciela
11. Autorefleksja uczniów po zajęciach – wypełnienie arkusza ewaluacyjnego :
Co mi się najbardziej Co sprawiło mi najwięcej
Podobało na lekcji ? trudności ?
....................................... ...........................................
....................................... ..........................................
....................................... ..........................................
....................................... ..........................................
....................................... ..........................................
12. Zadanie pracy domowej.
Dla wszystkich uczniów – Oblicz jakie jest stężenie procentowe roztworu otrzymanego przez rozpuszczenie 40g NaOH
w 200g wody?
Dla uczniów chętnych - Oblicz w ilu gramach wodorotlenku magnezu zawarte jest 60g magnezu.