Dodaj publikację
Autor
Maja Adamkiewicz
Data publikacji
2014-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
108

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji wprowadzającej przenośnię w klasie 4.
 Pobierz (docx, 422,3 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV

Temat lekcji: Jakie znaczenia kryją się w utworze Joanny Kulmowej Kwitną gawrony?

Cele lekcji wynikające z podstawy programowej:

Wymagania ogólne: I Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

II Analiza i interpretacja tekstów kultury.

Wymagania szczegółowe: I. 1.2 określa temat i główną myśl tekst

1.4 identyfikuje wypowiedź jako tekst literacki;

I.1.7 wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio;

I. 1.8 rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi;

I.1.9 wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście

2.4 rozpoznaje w tekście literackim: przenośnię,

2. 5 rozpoznaje: wers, zwrotkę (strofę), rym,

II.3.1odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym;

Metody: pogadanka, metoda zadawania pytań do tekstu

Formy pracy: praca z całą klasą, indywidualna, w parach

Środki dydaktyczne: podręcznik, karta pracy

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne.

Zapoznanie uczniów z celami lekcji.

Wypowiedzi uczniów na temat zdjęć przedstawiających drzewa zimą.

b) Faza realizacyjna

Odczytanie wiersza i określenie głównego tematu utworu.

Zidentyfikowanie wiersza jako utworu poetyckiego ( utrwalenie pojęć: wers, zwrotka, rymy)

Interpretacja wiersza:

- Uczniowie w parach układają 2- 3 pytania do wiersza ( ćw. 1 z karty pracy).

- Ustne udzielanie odpowiedzi na pytania.

- W jaki sposób poetka opisała drzewa? ( ćw. 2 z karty pracy)

Drzewa kwitną wróblami

kawkami kwitną

gilami płoną

sikorka kwitną żółto - błękitną

ćwierkają

kraczą, a nie szeleszczą

- Uczniowie formułują wniosek.

Wniosek: Zimowe drzewa nie mają liści, ale na gałęziach siedzą kolorowe ptaki: czarne kawki i gawrony, szare wróble, czerwone gile, żółto – błękitne sikorki, dlatego poetka mówi w wierszu, że drzewa kwitną ptakami.

Wprowadzenie pojęcia przenośnia:

- Nawiązanie do ćwiczenia wprowadzającego: w jaki sposób dzieci opisywały drzewa, a jak zrobiła to poetka?

- Wprowadzenie i wyjaśnienie pojęcia przenośnia i wyjaśnianie znaczenia podanych przykładów ( punkt 3 na karcie pracy).

Przenośnia (metafora) – to nietypowe połączenie wyrazów, które jako całość uzyskuje nowe, przenośne znaczenie, inne niż to, które wynika ze znaczenia poszczególnych wyrazów; pobudza wyobraźnię, zmusza do zastanowienia się; przenośni nie można rozumieć dosłownie;

np. czerwieni się czapka na maku - ……………………………………………………………

manna z nieba - ……………………………………………………………………..……….

- Sprawdzenie stopnia zrozumienia nowego pojęcia. Wykonanie ćw. 4 z karty pracy.

c) faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji

Zadanie pracy domowej dla chętnych: narysuj ilustrację do wiersza.

Ocena aktywności uczniów.

Karta pracy kl. IV

Temat: …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Ułóż 2- 3 pytania do wiersza Kwitną gawrony.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Jakie są, co robią drzewa w wierszu Joanny Kulmowej?

Drzewa:………………………………………………………………… …………………………………………………………………

………………………………………………………………… …………………………………………………………………

………………………………………………………………… …………………………………………………………………

Wniosek:………………………………………………………………………………………………………………………………….……………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………..

Przenośnia

Przenośnia (metafora) – to nietypowe połączenie wyrazów, które jako całość uzyskuje nowe ...