Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV
Temat lekcji: Jakie znaczenia kryją się w utworze Joanny Kulmowej Kwitną gawrony?
Cele lekcji wynikające z podstawy programowej:
Wymagania ogólne: I Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
II Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Wymagania szczegółowe: I. 1.2 określa temat i główną myśl tekst
1.4 identyfikuje wypowiedź jako tekst literacki;
I.1.7 wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio;
I. 1.8 rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi;
I.1.9 wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście
2.4 rozpoznaje w tekście literackim: przenośnię,
2. 5 rozpoznaje: wers, zwrotkę (strofę), rym,
II.3.1odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym;
Metody: pogadanka, metoda zadawania pytań do tekstu
Formy pracy: praca z całą klasą, indywidualna, w parach
Środki dydaktyczne: podręcznik, karta pracy
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne.
Zapoznanie uczniów z celami lekcji.
Wypowiedzi uczniów na temat zdjęć przedstawiających drzewa zimą.
b) Faza realizacyjna
Odczytanie wiersza i określenie głównego tematu utworu.
Zidentyfikowanie wiersza jako utworu poetyckiego ( utrwalenie pojęć: wers, zwrotka, rymy)
Interpretacja wiersza:
- Uczniowie w parach układają 2- 3 pytania do wiersza ( ćw. 1 z karty pracy).
- Ustne udzielanie odpowiedzi na pytania.
- W jaki sposób poetka opisała drzewa? ( ćw. 2 z karty pracy)
Drzewa kwitną wróblami
kawkami kwitną
gilami płoną
sikorka kwitną żółto - błękitną
ćwierkają
kraczą, a nie szeleszczą
- Uczniowie formułują wniosek.
Wniosek: Zimowe drzewa nie mają liści, ale na gałęziach siedzą kolorowe ptaki: czarne kawki i gawrony, szare wróble, czerwone gile, żółto – błękitne sikorki, dlatego poetka mówi w wierszu, że drzewa kwitną ptakami.
Wprowadzenie pojęcia przenośnia:
- Nawiązanie do ćwiczenia wprowadzającego: w jaki sposób dzieci opisywały drzewa, a jak zrobiła to poetka?
- Wprowadzenie i wyjaśnienie pojęcia przenośnia i wyjaśnianie znaczenia podanych przykładów ( punkt 3 na karcie pracy).
Przenośnia (metafora) – to nietypowe połączenie wyrazów, które jako całość uzyskuje nowe, przenośne znaczenie, inne niż to, które wynika ze znaczenia poszczególnych wyrazów; pobudza wyobraźnię, zmusza do zastanowienia się; przenośni nie można rozumieć dosłownie;
np. czerwieni się czapka na maku - ……………………………………………………………
manna z nieba - ……………………………………………………………………..……….
- Sprawdzenie stopnia zrozumienia nowego pojęcia. Wykonanie ćw. 4 z karty pracy.
c) faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji
Zadanie pracy domowej dla chętnych: narysuj ilustrację do wiersza.
Ocena aktywności uczniów.
Karta pracy kl. IV
Temat: …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Ułóż 2- 3 pytania do wiersza Kwitną gawrony.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Jakie są, co robią drzewa w wierszu Joanny Kulmowej?
Drzewa:………………………………………………………………… …………………………………………………………………
………………………………………………………………… …………………………………………………………………
………………………………………………………………… …………………………………………………………………
Wniosek:………………………………………………………………………………………………………………………………….……………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………..
Przenośnia
Przenośnia (metafora) – to nietypowe połączenie wyrazów, które jako całość uzyskuje nowe ...