Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkoła Podstawowa nr 54
im. Kornela Makuszyńskiego w Łodzi
Program własny koła turystycznego
Oferta zajęć edukacyjnych na rok szkolny 2013/14
Wstęp
Charakterystyczną cechą dziecka w młodszym wieku szkolnym jest naturalna chęć poznawania otaczającego go świata, natomiast podstawowym zadaniem szkoły jest przygotowanie młodego człowieka do wyzwań jakie go czekają w przyszłości m.in.:
- nauczenie go bezpiecznego, aktywnego poruszania się po świecie.
- zrozumienie otaczającej rzeczywistości poprzez wykorzystywanie wiedzy nabytej w szkole.
- uczenie go żyć w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą.
Nie od dzisiaj wiadomo, że najbardziej ciekawą formą dla dziecka, poznawania otaczającej go rzeczywistości jest wycieczka. Taka forma aktywności angażuje wszystkie zmysły (wzrok, dotyk , słuch, węch i smak). Zajęcia w terenie to uczenie przez odkrywanie, przeżywanie i działanie. Wiedza zdobyta podczas wycieczki jest trwalsza, pełniejsza i bogatsza. Podczas wycieczek rozbudza się pasja poznawcza. Uczeń obserwuje wiele nowych zjawisk, stawia pytania i próbuje na nie odnaleźć odpowiedzi.
Przygoda z turystyką powinna rozpoczynać się od najmłodszych lat dziecka, wtedy, gdy jest ono najbardziej chłonne wiedzy, ciekawe świata i pełne chęci do jego poznawania i rozumienia.
PODSTAWA PRAWNA
USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela art. 42 ust. 2 pkt 2
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r.
Autor: Michał Wojciechowski
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program powstał na potrzeby Szkolnego Koła Turystycznego działającego przy Szkole Podstawowej Nr 54 w Łodzi.
Skierowany jest do uczniów drugiego etapu edukacyjnego. Uwzględnia założenia nowej podstawy programowej.
Podstawowym założeniem programu jest zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu wolnego, propagowanie turystyki od jak najwcześniejszego wieku. Podczas wypraw uczeń ma możliwość pogłębienia wiadomości o swoim regionie, środowisku przyrodniczym, poznania tradycji, historii, zabytków. Uczy się zasad bezpiecznego zachowania w różnych sytuacjach w mieście jak i na łonie przyrody. Ma możliwość lepszego zintegrowania się z rówieśnikami. Wyrabia w sobie odpowiedzialność za siebie i innych, a przede wszystkim poprawia swoją kondycję zdrowotną i sprawność fizyczną.
Realizowany będzie w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych (soboty, niedziele, w dni wolne od nauki w szkole) tak, aby nie kolidował z nauką dzieci.
Program został skonstruowany, zgodnie z zainteresowaniami uczniów, ich potrzebami, sprawnością fizyczną, stopniem przygotowania do wędrowania. Ze względu na fakt, ze większość uczniów pochodzi z ubogiego środowiska preferowane będą wycieczki piesze,
Podczas realizacji programu zamierzamy aktywnie współpracować z łódzkimi oddziałami PTTK.
CELE GŁÓWNE
1.Kształtowanie postawy czynnego i aktywnego wypoczynku.
2. Zachęcanie do uprawiania turystyki.
3. Rozwijanie ciekawości poznawczej ucznia, spostrzegawczości, rozumienia, analizowania.
4. Rozwijanie zachowań umożliwiających współpracę w grupie. 5 ...