Dodaj publikację
Autor
Ewa Przewłocka
Data publikacji
2014-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
34

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program Razem przeciwko cyberprzemocy.
 Pobierz (docx, 44,4 KB)

Podgląd treści

PROGRAM PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY

DLA KLAS IV

SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WITOLDA DOROSZEWSKIEGO

W NADARZYNIE

w roku szkolnym 2013/2014

„Razem przeciwko cyberprzemocy”

Opracowała: Ewa Przewłocka

Nadarzyn 2013 r.

Spis treści:

Wstęp

Główne założenia programu

Cele programu

Treści wychowawcze

Metody pracy

Formy pracy

Środki dydaktyczne

Zadania do realizacji

Przewidywane efekty

Ewaluacja

Literatura

Wstęp

Komputer, Internet, telefon komórkowy, które w ostatnich latach zaczęły odgrywać w życiu dzieci i młodzieży niezwykle ważną rolę, otwierają przed młodym pokoleniem nowe możliwości, ale jednocześnie – niosą ze sobą nowe problemy i zagrożenia. Już w wieku przedszkolnym dzieci potrafią korzystać z różnych programów komputerowych, dla wielu nie jest problemem ściągnięcie nowej gry i jej uruchomienie. Często potrafią także posługiwać się telefonem komórkowym. Natomiast już w szkole podstawowej zazwyczaj sprawnie poruszają się po Internecie, a z telefonu komórkowego korzystają praktycznie na co dzień.

Aby móc w łatwiejszy sposób wymieniać się informacją uczniowie coraz częściej korzystają z technologii komputerowej, co z kolei tworzy nowe zagrożenia. Od paru lat można zaobserwować zjawisko cyberprzemocy. Korzystanie z Sieci staje się niebezpieczne dla młodych użytkowników ze względu na powszechną dostępność i pozorną anonimowość sprawcy. Wyniki badań pokazują, że przemoc w Sieci doświadcza ponad połowa dzieci Polsce! Specyfika Internetu i telefonów komórkowych powoduje, że nawet pozornie błahe akty cyberprzemocy stanowią dla nich poważny problem, z którym często nie potrafią sobie poradzić.

Coraz częściej „tradycyjne” konflikty rówieśnicze ze szkoły przenoszą się do Sieci. Takie sytuacje nie powinny mieć miejsca. Uważam, iż najlepszym sposobem na zwalczanie cyberprzemocy są działania profilaktyczne. Zdecydowanie lepiej jest zapobiegać niż zwalczać zaistniałe negatywne zjawiska. Dzieci powinny znać zagrożenia świata wirtualnego i wiedzieć, jak sobie z nimi radzić.

Program realizowany będzie w klasach IV głównie w ramach zajęć komputerowych, koła informatycznego i zajęć z wychowawcą. Z osobą realizującą będą współpracować wychowawcy klas IV w ramach zajęć z wychowawcą.

Główne założenia programu

Głównym celem programu „Razem przeciwko cyberprzemocy” jest zapobieganie zjawiskom przemocy przy użyciu technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Ważnym też jest by poszerzyć wiedzę rodziców, uczniów i nauczycieli na temat samego zjawiska, podnieść poziom bezpieczeństwa w szkole i w środowisku lokalnym. Prowadzone zajęcia mają na celu uświadomienie o odpowiedzialności prawnej względem cyberprzemocy, pokazanie skali zjawiska i wskazanie możliwości szukania pomocy. Uczniowie muszą być w pełni świadomi jak należy właściwie korzystać z nowoczesnych technologii takich jak: komputer, Internet, telefon komórkowy oraz jakie zagrożenie one niosą w przypadku niewłaściwego użytkowania, a także o grożących konsekwencjach w przypadku łamania zasad.

Celem zajęć jest zaprezentowanie uczniom zjawiska cyberprzemocy oraz uwrażliwienie ...