Dodaj publikację
Autor
IRENA KOZŁOWSKA
Data publikacji
2014-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
14

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rola rodziny - program autorski.
 Pobierz (doc, 35,5 KB)

Podgląd treści


Program

„Moje miejsce w rodzinie”- zajęcia otwarte dla uczniów klas VI szkoły podstawowej
i ich rodziców.

Zespół Szkół w Debrznie
Szkoła Podstawowa

Opracowała:
mgr Irena Liberacka- Kozłowska
nauczyciel mianowany
pedagog szkolny

Debrzno 2013r.

I. Charakterystyka programu:

❖ miejsce prowadzenia programu

❖ uczestnicy

❖ czas realizacji

❖ prowadzący

II. Cele ogólne- treści
III. Cele szczegółowe
IV. Metody pracy
V. Zakładane rezultaty programu
VI. Ewaluacja
VII. Bibliografia

I. Charakterystyka programu:
Na podstawie licznych obserwacji życie codziennego mogę stwierdzić, że obecnie dzieci mają trudniejsze warunki rozwoju. Brak im wzorców zachowań i ideałów, do których mogłyby dążyć. Nie potrafią wytyczać sobie celów i działać tak, aby osiągnąć w życiu sukces. Kryzys wartości w rodzinach oraz zalew informacji w mediach preferujących obalanie wszelkich barier i granic prowadzą do zagubienia tożsamości i zatracenia tego, co wartościowe.
Wydaje się, że w natłoku codziennych zajęć zapomina się o relacjach, w jakich pozostają wobec siebie członkowie rodziny. W zależności od tego, czy więź rodzinna jest spójna, czy nie, dana rodzina może właściwie się rozwijać lub przeżywać kryzys. Dlatego też warto podkreślać „Moje miejsce w rodzinie”.
Dzieci uczą się poprzez obserwację i naśladowanie zachowań dorosłych: rodziców, dziadków, nauczycieli. Powtarzają ich słowa i gesty. Uczą się wyrażania emocji, rozwiązywania konfliktów i kształcenia więzi z innymi ludźmi. Te wzorce kształtują osobowość dziecka. Z czasem, powtarzane zachowania, staną się nawykami.
Niestety, zasada uczenia się przez naśladowanie działa również przy zachowaniach niebezpiecznych, niepożądanych dla właściwego rozwoju dzieci i młodzieży. Dlatego tak bardzo ważne jest to, jaki przykład daje dziecku rodzic.
Relacje pomiędzy rodzicami mają istotny wpływ na rozwój ich dzieci. Jeśli są one dobre- rodzina jest szczęśliwa- to jej członkowie w sposób naturalny dzielą się na dwie grupy: rodziców i dzieci. Ten zdrowy układ daje wszystkim jasny, czytelny obraz ról (żony, męża, matki, ojca, córki, syna), zakresu praw i obowiązków, stylu i jakości relacji między dziećmi i rodzicami, a także poczucie porządku i bezpieczeństwa.
Realizacja celów tego programu pozwoli ukazać, że „Moje miejsce w rodzinie” jest tym, co łączy , jednoczy, zespala ludzi ze sobą, buduje związek i tworzy powiązanie z drugim człowiekiem. Miejsce jakie zajmuje dziecko i rodzic w rodzinie może stanowić najważniejszy czynnik chroniący przed niebezpiecznymi eksperymentami i raniącymi doświadczeniami.

❖ Program będzie realizowany wśród uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej w Debrznie i ich rodziców.

❖ Program realizować będzie Irena Liberacka- Kozłowska- pedagog szkolny.

❖ Czas realizacji- od --.--.2013r. do --.--.2014. w cyklu comiesięcznych spotkań.

❖ Uczestnikami programu będą uczniowie klas VI Szkoły Podstawowej i ich rodzice.

II. Cele ogólne- treści ...