Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Tamara Dziurhaluk
n-l bibliotekarz, n-l wspomagający
Szkoła Integracyjna w Szalejowie Górnym
Temat: Razem wpełni sprawni .
Cele:
Rozbudzanie szacunku dla wszystkich ludzi: sprawnych oraz niepełnosprawnych
Rozbudzanie empatii dla osób z różnego typu niepełnosprawnościami
Rozumienie przyczyn powstawania niepełnosprawności fizycznej i intelektualnej
Umiejętność niesienia pomocy osobom niepełnosprawnym
Metody:
Aktywna
Przebieg lekcji:
Rozmowa na temat niepełnosprawności intelektualnej i fizycznej u nas samych i naszych kolegów szkolnych
Rozmowa na temat traktowania i możliwości niesienia pomocy osobom niepełnosprawnym.
Uświadomienie uczniom mocniej rozwiniętej sfery emocjonalnej u osób z upośledzeniem umysłowym
Omówienie przez nauczyciela konkretnych schorzeń i przyczyn ich powstawania.
100-70 IQ norma intelektualna
69-55 IQ, upośledzenie w stopniu lekkim
54-35 IQ, upośledzenie umiarkowane
34-20 IQ upośledzenie w stopniu znacznym
19-0 IQ upośledzenie głębokie
Choroby:
Zespół Downa: mongolizm, na 23 paray chromosomów, występuje trzeci chromosom o numerze 21
1866 r. chorobę tę opisał John Down – cechy: małe zdolności poznawcze, zawężone myślenie, naiwność, najczęściej IQ 55-70; Wygląd zewnętrzny:płaski profil twarzy, zez, mały nos z płaską nasadą, migdałowaty kształt oczu, fałda nad powieką, krótsze kończyny, wystający język, częste wady serca, choroby tarczycy, infekcje uszu, krótka szyja, rzadkie włosy
Częstotliwość: 1-1000 urodzeń
Ryzyko: matka 20-letnia – 1:1667, 30-letnia – 1:952, pow. 35. – 1:387
Matka 40-letnia 1:106, matka powyżej 45 roku życia ryzyko 1: 30, pow.49. 1:11
Osoby z ZD mogą nauczyć się wykonywania prostych zawodów i żyć samodzielnie
Przyczyna dodatkowego chromosomu- niezbadana ( jeśli jedno z rodziców ma ZD – ryzyko u dziecka ok. 50%, gdy dwoje – bardzo duże)
Średnia długość życia w USA w 2002 r. – 49 lat
Ważne pozytywne nastawienia rodziny i otoczenia
Autyzm – podłoże neurologiczne, powiększone lub pomniejszone pewne obszary mózgu
Genetyczne- gen EN2 na chromosomie nr 7
Wiek ojca powyżej 40 lat – zwiększa ryzyka autyzmu
Urazy okołopłodowe
Uszkodzenie centralnego układu nerwowego
Toksoplazma wrodzona
Dziecięce porażenie mózgowe – z niedotlenienia mózgu w okresie płodowym
Infekcje
Leczenie: dieta bezglutenowa lub leki antydepresyjne
Zaburzona empatia – dziecko nie wczuwa się w odczucia innych
Trudności w akceptowaniu zmian
Dziecko zamyka się we własnym świecie, powtarza czynności, np. godzinami się huśta, macha rękami, nie reaguje na bodźce z zewnątrz – bardzo dobra terapia ze zwierzętami : końmi i psami
Czasem dziecko reaguje krzykiem i agresją lub samoagresją- uderza głową w ścianę, wyrywa sobie włosy
- izolacja z otoczenia „Rain man”- Kim Pik
-powtarzanie ruchów i czynności
-Niezdolność do interakcji społecznych
-Zaburzenia lub brak mowy
-nie reaguje na imię
-nie potrafi się bawić zabawkami, nie uśmiecha się
-ma urojenia i omamy
-nie panuje nad emocjami ...