Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji wychowawczej
Data:
Klasa:
Nauczyciel:
Temat: Zdrowy styl życia.
Cele lekcji:
Uczeń:
wie co to jest zdrowie i podaje przykłady czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu;
wie co to jest zdrowy styl życia;
rozumie znaczenie aktywności fizycznej;
zna zasady prawidłowego i zdrowego żywienia;
potrafi dokonać analizy swojego aktualnego stylu życia;
potrafi zaplanować zmiany w swoim stylu życia wpływające korzystnie na zdrowie;
rozumie wpływ swojego stylu życia na zdrowie;
rozwija umiejętności współdziałania w grupie.
Metody i formy pracy:
praca w grupach i indywidualna;
„burza mózgów”;
metody aktywizujące;
wykład;
dyskusja.
Środki dydaktyczne:
prezentacja multimedialna;
kartki papieru;
karty pracy uczniów.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
czynności organizacyjne – powitanie, sprawdzenie obecności
wprowadzenie do lekcji – podanie tematu lekcji
przedstawienie celów lekcji
Faza realizacyjna:
uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Co rozumiesz pod pojęciem zdrowie?
„burza mózgów” – uczniowie podają swoje propozycje definicji „zdrowia”
przedstawienie różnych definicji i aspektów zdrowia (zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne)
co wpływa na nasze zdrowie – omówienie koła czynników zdrowia według Lalonde’a
Co to jest styl życia? Co to jest zdrowy styl życia? - „burza mózgów” – uczniowie podają swoje propozycje
ćwiczenie 1 – „mój aktualny styl życia” – uczniowie wypełniają karty pracy nr 1
omówienie i podsumowanie ćwiczenia wykonywanego przez uczniów
podział uczniów na 4 grupy – dwie z nich mają za zadanie zastanowić się nad zachowaniami sprzyjającymi zdrowiu, a dwie kolejne nad zachowaniami zagrażającymi zdrowiu
swoje spostrzeżenia uczniowie spisują na kartkach, po czym jedna osoba z grupy przedstawia odpowiedzi uczniów
nauczyciel omawia z uczniami jak prowadzić zdrowy tryb życia – prezentacja multimedialna
ćwiczenie 2 – „mój plan zdrowego stylu” - uczniowie uzupełniają kartę pracy 2 (w razie potrzeby uczniowie mogą opracować kartę w domu i przynieść na następną lekcję)
Faza podsumowująca:
podział uczniów na 4 grupy – każda z grup ma za zadanie opracować zasady do dekalogu zdrowego stylu życia (na podstawie ćwiczenia 2) – odczytanie opracowanych zasad
pożegnanie uczniów
KARTA PRACY UCZNIA NR 1
MÓJ AKTUALNY STYL ŻYCIA
Karta pracy ucznia nr 2
Mój plan zdrowego stylu życia.
Problem 1. Właściwe odżywianie się.
Diagnoza – jakie popełniam błędy?…………………………………………………………………...……….……………………Co mogę i chcę zrobić natychmiast?…………………………………………………………………...……….……………………Co chciałbym zrobić później? (Kiedy?)…………………………………………………………………...……….……………………Problem 2. Systematyczna aktywność fizyczna.
Diagnoza – jakie popełniam błędy?…………………………………………………………………...……….……………………Co mogę i chcę zrobić natychmiast?…………………………………………………………………...……….……………………Co chciałbym zrobić później? (Kiedy?)…………………………………………………………………...……….……………………Problem 3. Umiejętność ograniczania ujemnych skutków stresu.Diagnoza – jakie popełniam błędy?…………………………………………………………………...……….……………………Co mogę i chcę zrobić natychmiast?…………………………………………………………………...……….……………………Co chciałbym zrobić później? (Kiedy?)…………………………………………………………………...……….……………………Problem 4. Wyeliminowanie uzależnień.Diagnoza – jakie popełniam błędy?…………………………………………………………………...……….……………………Co mogę i chcę zrobić natychmiast?…………………………………………………………………...……….……………………Co chciałbym zrobić później? (Kiedy?)…………………………………………………………………...……….……………………Wskazówki1. Diagnoza - należy ...