Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć
Temat zajęć: „Poznajemy religie świata” – Buddyzm.
Cel dydaktyczny: zrozumienie podstawowych pojęć dotyczących buddyzmu, dostrzeganie podobieństwa i różnic oraz wspólnych korzeni religii monoteistycznych.
Cel wychowawczy: kształtowanie tolerancji, szacunku i akceptacji dla innych religii, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, wyrabianie nawyku kulturalnego zachowania się podczas wspólnych zajęć, rozwijanie zainteresowań u wychowanek.
Cel rewalidacyjny: kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum, koncentracja uwagi, rozwijanie myślenia twórczego i logicznego oraz spostrzegawczości, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej.
Środki dydaktyczne: mapa świata, symbol ścieżku, zdjęcie świątyni i buddy, tabela podsumowująca wiedzę o omawianych religiach, karteczki do quizu.
Metody wychowawcze: motywowanie do samodzielnego myślenia i aktywnego udziału w zajęciach, mobilizowanie do słuchania wypowiedzi innych osób, pochwała za poprawne wykonanie zadania.
Metody dydaktyczne: mini wykład, burza mózgów, instrukcja słowna.
Formy pracy: praca grupowa, zespołowa i indywidualna.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie zebranych wychowanek.
2. Zapoznanie z tematyką zajęć.
3. Burza mózgów – znaczenie słowa buddyzm.
4. Poznanie zasięgu religii – mapa świata.
5. Przedstawienie korzeni buddyzmu.
6. Zapoznanie wychowanek z najważniejszymi pojęciami związanymi z buddyzmem.
7. Podsumowanie zajęć – znajdź 8 różnic.
8. Zakończenie zajęć.
BUDDYZM
Siddhartha Gautama urodził się w Lumbini. Wychowywał się on w przepychu, w pałacu swego ojca. Zdawał sobie jednak sprawę z istnienia życia poza murami pałacu i był go ciekaw. Pewnego dnia postanowił je zobaczyć i wybrał się ze swoim służącym na przejażdżkę poza pałacowe mury. Podczas tej przejażdżki ujrzał kolejno: starca, chorego człowieka, ciało martwego człowieka i żebrzącego ascetę. Głęboko go to poruszyło. Porzucił więc bogactwo, aby stać się ascetą i poszukiwać prawdy o tym, w jaki sposób wyzwolić z cierpienia wszystkie czujące istoty.
Poszukiwania zajęły mu około 7 lat. Pobierał nauki u różnych mistrzów, jednak żaden z nich nie potrafił dać mu pełnej odpowiedzi na nurtujące go pytania. Porzucił zatem ascetyczny tryb życia i postanowił medytować tak długo, aż w końcu odnajdzie metodę wyzwolenia ludzkości od cierpienia. Usiadł pod drzewem w pobliżu wioski i tam pozostawał w głębokiej medytacji. Medytował przez 49 dni, w czasie których nawiedzały go wątpliwości uosobione przez bóstwo Marę. Mędrzec jednak pokonał je. Wreszcie, w dzień pełni księżyca miesiąca osiągnął Oświecenie. Po osiągnięciu tego stanu, pozostawał w lesie, medytując jeszcze przez 7 tygodni.
Następnie wyruszył na poszukiwanie swych pięciu byłych towarzyszy ascezy. Odnalazł ich w Parku Gazeli; tam też po raz pierwszy wygłosił im swe nauki. Zdarzenie to nazywa się Wprawieniem w Ruch Koła Dharmy. Od tego momentu resztę swojego życia spędził wędrując po Indiach nauczając Dobrego Prawa - Dharmy, obejmującej ...