Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Ewiak-Bałata
Data publikacji
2014-05-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
161

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

1. Problem wychowawczy: Problem integracji z klasą, brak wiary we własne możliwości intelektualne 2. Problem wychowawczy: bagatelizowanie obowiązku szkolnego
 Pobierz (doc, 43,5 KB)

Podgląd treści


Opis i analiza realizacji wymagań, o których mowa w & 8 ust.2 pkt 5 Rozporządzenia:
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych

W swojej pracy pedagogicznej miałam wiele sytuacji absorbujących moją uwagę. Zdarzały się przypadki uczniów, którzy swoim zachowaniem, postawą odbiegali od swoich rówieśników. Zachowania ich budziły mój niepokój nauczyciela - wychowawcy. Przeanalizowałam i opisałam dwa przypadki rozpoznawania i rozwiązywania problemów.
Zadaniem nauczyciela jest wspierać wszechstronny rozwój ucznia. W zespole klasowym zazwyczaj są uczniowie o różnych predyspozycjach rozwojowych. Szczególną troską należy objąć uczniów z trudnościami w nauce. Na początku należy zdiagnozować przyczyny występujących zaburzeń.
I.IDENTYFIKACJA

Opieka wychowawcza wiąże się ze wzmożoną pracą z uczniami, wymaga uwagi ze strony nauczyciela, ciągłych obserwacji oraz wyciągania odpowiednich wniosków. Wśród szerokiej populacji szkolnej dość często spotykamy uczniów, którzy napotykają trudności w uczeniu się. Przyczyny niepowodzeń szkolnych mają różny charakter. Według H. Spionek niepowodzenia szkolne to rozbieżność między wiadomościami, umiejętnościami i nawykami faktycznie opanowanymi przez uczniów a materiałem jaki opanować powinni według założeń programowych w zakresie poszczególnych przedmiotów. Pierwszą przyczyną zaburzeń zachowania uczniów oraz ich trudności i niepowodzeń w nauce są uszkodzenia układu nerwowego, negatywne wpływy środowiskowo- wychowawcze i układy patogenne czynników biologiczno- społecznych. Innym powodem zaburzeń są sytuacje, w których dom rodzinny zaburza życie emocjonalno- uczuciowe oraz nie zapewnia właściwych warunków do nauki i odpoczynku. Może to zaburzyć nie tylko rozwój poznawczy i emocjonalny dziecka, lecz stworzyć mu liczne doraźne i bezpośrednie przeszkody w osiągnięciu dobrych wyników w nauce. Najczęściej dochodzi do zaburzeń zachowania oraz trudności i niepowodzeń szkolnych wówczas, gdy na dziecko działają jednocześnie czynniki patogenne natury biologicznej i społecznej. Wychowawstwo 4- letniej klasy technikalnej otrzymałam w 2010 roku, które sprawowałam do momentu opuszczenia szkoły w 2013 roku swoich podopiecznych. Była to klasa zdyscyplinowana i niezwykle ambitna. Zdarzały się również problemy wychowawcze. Na samym początku po przeprowadzeniu ankiety oraz rozmowach z młodzieżą zapoznałam się z ich sytuacją rodzinną a z biegiem czasu również z ich możliwościami intelektualnymi. Przez cały czas współpracowałam z rodzicami uczniów, odbywając z nimi liczne rozmowy, których potwierdzenie znalazło odzwierciedlenie w dzienniku szkolnym. 1. Opis i analiza przypadku: „Problem wychowawczy: brak integracji z klasą, brak wiary we własne możliwości intelektualne”

Identyfikacja problemu

W ostatnim roku nauki pojawił się największy problem wychowawczy. Uczeń z grupy geodezyjnej przestał chodzić na ćwiczenia z geodezji, ponieważ w klasie trzeciej zdawał już poprawkę z w/w przedmiotu i początkowo stwierdził, że skoro w klasie czwartej znowu ma problemy, to najlepszym rozwiązaniem będzie powtarzanie roku ...