Dodaj publikację
Autor
Alicja Straszewska
Data publikacji
2014-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
84

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

  Budowanie zaufania w celu integracji klasy.
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści

Konspekt zajęć świetlicowych

Temat zajęć:
Zaufanie

Przygotowała :

Alicja Straszewska

AUTOR: A. Straszewska

❖ TEMAT: Zaufanie.

❖ TYTUŁ: Budowanie zaufania w celu integracji klasy.

❖ OPIS GRUPY: Wiek dzieci – 13 lat
❖ CZAS ZAJĘĆ: 60 minut

❖ MIEJSCE REALIZACJI: świetlica gimnazjum

❖ ŚRODKI ( POMOCE ):

- kartki papieru ( np. ksero),
- arkusze brystolu ( lub papieru szarego),
- mazaki,
- karteczki samoprzylepne,
- długopisy.

❖ LITERATURA:

1) G. Gajewska, A. Doliński, Teoretyczno – metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Zielona Góra PEKW ,,GAJA’’ 2002.
2) B. Jakubowska, B. Jakubowski, A. Łypacewicz, H. Rylke ( red.), Ja i inni. Warszawa WSiP 1989.
3) D. W. Johnson, Umiejętności interpersonalne i samorealizacja. Warszawa PTP 1985
4) H. Rylke, B. Klimowicz, Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi. Warszawa WsiP 1992.

❖ CELE:

Poznawczy:
✓ Poznanie cech osobowych godnych zaufania.
✓ Przeżywanie doświadczenia obdarzenia zaufaniem innych.

Wychowawczy:
✓ Zwiększenie wzajemnego zaufania członków grupy.
✓ Wdrażanie do bardziej otwartego porozumiewania się i nawiązywania bliższych więzi emocjonalnych z członkami grupy.

Kształcący:
✓ Stworzenie okazji do przeżycia sytuacji obdarzania kogoś zaufaniem.
✓ Kształcenie umiejętności wysuwania poprawnych wniosków.
✓ Refleksja nad własną gotowością do komunikowania się.
✓ Zastanowienie się w jakim stopniu i dlaczego wychowankowie ufają swoim kolegą w klasie.

Opiekuńczy:
✓ Zaspokajanie potrzeb przebywania w grupie.
✓ Zapewnienie miłej atmosfery podczas zajęć.

❖ Metody:
- Pogadanka,
- zadaniowa.

❖ Formy;
- zbiorowa,
- twórcza,
- grupowa,
- indywidualna,
- inscenizacja.

❖ Przebieg zajęć:

| |Przebieg zajęć. |Czas. |Uwagi. |
|L.p. | | | |
| 1. |Przywitanie wychowanków | 3 minuty |Rozdanie karteczek samoprzylepnych na których uczniowie piszą swoje imiona |
| 2. |Przedstawienie tematu zajęć oraz zaproponowanie | 5 minut |Uczestnicy stają w utworzonym kręgu. |
| |zabawy na rozgrzewkę – pląsu ładującego energię w | |Zabawę rozpoczyna prowadzący zajęcia podając melodię, słowa i kroki pląsu. |
| |grupę pt.,, Tschijejio’’. | |Krótkie omówienie. |
| 3. |Ćwiczenie ,,Ślepiec’’ | 10 minut |Uczniowie dobierają się parami jedna osoba gra niewidomego, druga jego |
| | | |przewodnika. Przewodnik pomaga osobie z zamkniętymi oczami wymijać realne i|
| | | |wyimaginowane przeszkody. |
| | | |Po trzech minutach następuje zmiana ról. |
| | | |Zmiana składu par – powtórzenie ćwiczenia. |
| 4. |Ćwiczenie ,,Ślepe samochody’ | 10 minut |Uczestnicy tworzą trójki. |
| | | |W trójkach stają jeden za drugim trzymając się za łokcie. Dwie pierwsze |
| | | |osoby mają zamknięte oczy. Osoba ostatnia ,,kierowca’’ prowadzi swój |
| | | |,,samochód’’, przekazując sygnały nie werbalne osobie znajdującej się w |
| | | |środku, ta zaś pierwszej, tak by uniknąć zderzenia z innymi. |
| | | |Po 2 minutach zmieniają się rolami, tak aby każdy znalazł się na początku, |
| | | |w środku i na końcu trójki. |
| 5. |Omówienie ćwiczeń. | 5 minuty |Ćwiczenie I ,,Ślepiec’’ |
| | | |Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach: mówią, jakie zachowania |
| | | |partnerów sprawiły, że czuli się bezpiecznie. |
| | | |Ćwiczenie II ,,Ślepe samochody’’ |
| | | |Uczniowie wymieniają się uwagami: |
| | | |Jak czuli się w poszczególnych rolach; |
| | | |Czy mieli zaufanie do partnerów; |
| | | |W ...