Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Iwona Gąsiorowska- logopeda
Szkoła Podstawowa nr 33
Szczecin
MIESIĘCZNY PLAN PRACY ( 4 x 45 minut ) -
CHŁOPIEC Z OPÓŹNIONYM ROZWOJEM MOWY, LAT 5.
Cele:
-kontrolowanie ułożenia języka podczas fonacji,
-pogłębianie oddechu, wydłużanie frazy wydechowej,
-doskonalenie koordynacji narządów oddechowych, artykulacyjnych i fonacyjnych,
-kształcenie słuchu fonemowego,
-doskonalenie wymowy już ukształtowanej,
-wzbogacanie słownictwa,
-ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej.
I. Ćwiczenia warg i języka, ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia warg.
- naprzemienne układanie warg na kształt uśmiechu i „ryjka”,
- dolnymi zębami „drap” górną wargę, górnymi dolną,
- zaciśnij między wargami kartkę papieru, ciągnąc za papier staraj się go wyjąć,
- ściągnij wargi i „narysuj” nimi kółko, kreskę,
- zaciśnij wargi i mocno wypełnij powietrzem obydwa policzki
- udawaj żucie gumy.
2. Ćwiczenia języka
- otwórz buzię, podnieś język i dotknij czubkiem najpierw górnej, a później dolnej wargi,
- obliż końcem języka dolną wargę: najpierw małymi ruchami, później coraz większymi; obliż górną wargę w taki sam sposób,
- wysuń język z buzi i przesuwaj go najpierw do lewego, później do prawego kącika ust,
- wyciągnij język na brodę, a potem w kierunku nosa,
- zlizywanie miodu ze spodeczka,
- wysuń język z buzi i poruszaj nim lekko do góry i na dół,
- liczenie czubkiem języka zębów u góry i na dole,
- spróbuj mocno przyssać koniec języka do podniebienia tuż za zębami,
- „namaluj” ( dotykaj ) czubkiem języka kropki na podniebieniu w różnych miejscach.
3.Ćwiczenia oddechowe.
- nabierania powietrza nosem, wypuszczanie ustami,
- nabrać dużo powietrza, „napompować policzki”, zatrzymać, uderzyć płaską dłonią w policzki wypuszczając powietrze,
- dmuchać przez słomkę do szklanki z wodą : lekko i mocno,
- dmuchać na wiatraczek,
- zrobić małe kulki z papieru, przesuwać je dmuchając,
- przenosić słomką skrawki papieru,
- chuchnij na lusterko tak, by pokryło się parą wodną,
- zrób tor z klocków; dmuchając przeprowadź przez niego piłeczkę pingpongową, korek, mały plastikowy samochodzik,
- zbuduj z kart do gry domek, zdmuchnij go,
- połóż na czubku języka chrupkę kukurydzaną, zdmuchnij ją,
- dmuchnij do góry na swoją grzywkę,
- zdmuchiwanie mlecza (nasionek),
- dmuchanie na ponacinaną w paski bibułkę
- zdmuchiwanie płomienia świecy.
II. Ćwiczenia utrwalające głoski, ćwiczenia artykulacyjne.
1. Utrwalenie poznanych samogłosek a (o, u, e, i y ).
Wykorzystanie klocków LOGO- wybierz „A”
Pokazanie obrazka sytuacyjnego, na którym dziecko uderzyło się i woła „aaaaaa…”
Zadajemy pytanie: Co mówi dziecko na obrazku? Badany chłopiec powtarza za logopedą. W ten sposób przypominamy wszystkie samogłoski. Jeżeli dziecko dobrze różnicuje i wybrzmiewa samogłoski, na następnych zajęciach pomijamy ten etap. Jeśli nie, ćwiczymy dalej.
2. Utrwalamy głoski już wywołane: m, p.
Przykładamy palec dziecka do naszych warg i z wybuchem wypowiadamy pa, po ...