Dodaj publikację
Autor
Iwona Gąsiorowska
Data publikacji
2014-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera cele, dokładne ćwiczenia artykulacyjne, sposoby wywołania głosek, szereg ćwiczeń na rozumienie oraz przewidywane prognozy. Całość opracowana jest dla dziecka 5- letniego, z opóźnionym rozwojem mowy. 
 Pobierz (docx, 18,1 KB)

Podgląd treści

Iwona Gąsiorowska- logopeda

Szkoła Podstawowa nr 33

Szczecin

MIESIĘCZNY PLAN PRACY ( 4 x 45 minut ) -

CHŁOPIEC Z OPÓŹNIONYM ROZWOJEM MOWY, LAT 5.

Cele:

-kontrolowanie ułożenia języka podczas fonacji,

-pogłębianie oddechu, wydłużanie frazy wydechowej,

-doskonalenie koordynacji narządów oddechowych, artykulacyjnych i fonacyjnych,

-kształcenie słuchu fonemowego,

-doskonalenie wymowy już ukształtowanej,

-wzbogacanie słownictwa,

-ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

I. Ćwiczenia warg i języka, ćwiczenia oddechowe.

Ćwiczenia warg.

- naprzemienne układanie warg na kształt uśmiechu i „ryjka”,

- dolnymi zębami „drap” górną wargę, górnymi dolną,

- zaciśnij między wargami kartkę papieru, ciągnąc za papier staraj się go wyjąć,

- ściągnij wargi i „narysuj” nimi kółko, kreskę,

- zaciśnij wargi i mocno wypełnij powietrzem obydwa policzki

- udawaj żucie gumy.

2. Ćwiczenia języka

- otwórz buzię, podnieś język i dotknij czubkiem najpierw górnej, a później dolnej wargi,

- obliż końcem języka dolną wargę: najpierw małymi ruchami, później coraz większymi; obliż górną wargę w taki sam sposób,

- wysuń język z buzi i przesuwaj go najpierw do lewego, później do prawego kącika ust,

- wyciągnij język na brodę, a potem w kierunku nosa,

- zlizywanie miodu ze spodeczka,

- wysuń język z buzi i poruszaj nim lekko do góry i na dół,

- liczenie czubkiem języka zębów u góry i na dole,

- spróbuj mocno przyssać koniec języka do podniebienia tuż za zębami,

- „namaluj” ( dotykaj ) czubkiem języka kropki na podniebieniu w różnych miejscach.

3.Ćwiczenia oddechowe.

- nabierania powietrza nosem, wypuszczanie ustami,

- nabrać dużo powietrza, „napompować policzki”, zatrzymać, uderzyć płaską dłonią w policzki wypuszczając powietrze,

- dmuchać przez słomkę do szklanki z wodą : lekko i mocno,

- dmuchać na wiatraczek,

- zrobić małe kulki z papieru, przesuwać je dmuchając,

- przenosić słomką skrawki papieru,

- chuchnij na lusterko tak, by pokryło się parą wodną,

- zrób tor z klocków; dmuchając przeprowadź przez niego piłeczkę pingpongową, korek, mały plastikowy samochodzik,

- zbuduj z kart do gry domek, zdmuchnij go,

- połóż na czubku języka chrupkę kukurydzaną, zdmuchnij ją,

- dmuchnij do góry na swoją grzywkę,

- zdmuchiwanie mlecza (nasionek),

- dmuchanie na ponacinaną w paski bibułkę

- zdmuchiwanie płomienia świecy.

II. Ćwiczenia utrwalające głoski, ćwiczenia artykulacyjne.

1. Utrwalenie poznanych samogłosek a (o, u, e, i y ).

Wykorzystanie klocków LOGO- wybierz „A”

Pokazanie obrazka sytuacyjnego, na którym dziecko uderzyło się i woła „aaaaaa…”

Zadajemy pytanie: Co mówi dziecko na obrazku? Badany chłopiec powtarza za logopedą. W ten sposób przypominamy wszystkie samogłoski. Jeżeli dziecko dobrze różnicuje i wybrzmiewa samogłoski, na następnych zajęciach pomijamy ten etap. Jeśli nie, ćwiczymy dalej.

2. Utrwalamy głoski już wywołane: m, p.

Przykładamy palec dziecka do naszych warg i z wybuchem wypowiadamy pa, po ...