Dodaj publikację
Autor
Justyna Koza
Data publikacji
2014-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
22

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program ten zawiera główne założenia wychowawcze szkoły, jej zadania, zadania nauczycieli, rodziców, i uczniów. Określone są formy i metody pracy oraz cele szczegółowe, zadania do realizacji, wykonawcy oraz terminy realizacji.
 Pobierz (doc, 136,5 KB)

Podgląd treści

Zespół Szkół w Kochanowicach

Gimnazjum im. Jana Pawła II

Program
Wychowawczy

Realizowany
w roku szkolnym 2013/2014

Program opracowały : Mirosława Szymik i Justyna Koza

DOBRE GIMNAZJUM – to szkoła, która przygotowuje każdego ucznia,
jako człowieka, do życia zawodowego i społecznego oraz
odpowiedzialnego korzystania z wolności ;
to szkoła, która wspiera jego karierę.

I. Główne założenia wychowawcze szkoły

Zadania wychowawcze przewidziane do realizacji w programie wychowawczym gimnazjum związane są z nauką głoszoną przez naszego patrona Jana Pawła II, który mówił:
„W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
- o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
To znaczy, ażeby również umiał bardziej być
nie tylko z drugimi, ale i dla drugich (…)”

Jan Paweł II
( Przemówienie w UNESCO 02. 06. 1980r. )

Wychowanie dzieci należy przede wszystkim do rodziców. To rodzina odgrywa szczególną, decydującą rolę w życiu i rozwoju dziecka. Jest ona specyficzną wspólnotą osób, w której człowiek rodzi się, żyje i dorasta. To rodzice są pierwszymi wychowawcami dziecka, a szkoła jest dla nich wsparciem uzupełnieniem procesu wychowania. Działania nauczycieli skierowane są na wspieranie rodziców w wychowaniu ich dzieci, pomoc uczniom w odnalezieniu ich miejsca w społeczności, w poszukiwaniu prawdy, dobra i piękna w otaczającym nas świecie.
Jak mawiał nasz patron:
„ Rodzic nie może pozostać sam w tym odpowiedzialnym obowiązku wychowania. Potrzebuje pomocy i oczekuje jej ze strony kościoła i państwa. Chodzi tu nie o wyręczanie rodziny w jej obowiązkach, ale o harmonijne zjednoczenie wszystkich w tym wielkim zadaniu.”
( Jan Paweł II- Spotkanie z młodzieżą w Łowiczu w 1999r.)

Aby osiągnąć zamierzony efekt wychowawczy należy stworzyć w szkole odpowiedni system wychowawczy skupiający działalność wszystkich osób zaangażowanych bezpośrednio lub pośrednio w wychowanie młodego pokolenia.
Zatem, planowanie programu wychowawczego, jak i jego weryfikacja, musi się dokonywać z udziałem wszystkich realizujących go podmiotów: grona pedagogicznego, rodziców, uczniów. Tylko wtedy mamy gwarancję osiągnięcia zamierzonych celów.
Konieczna wydaje się również dobra współpraca z instytucjami, które są zainteresowane sprawami wychowawczymi dzieci ( Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, władzami lokalnymi, sądem, policją, kuratorami).
Oprócz potencjału ludzkiego, istotne znaczenie mają również odpowiednie warunki pracy: ładna, czysta, dobrze wyposażona szkoła.

Szkoła powinna być wielką rodziną, w której pracują eksperci od nauczania, są oni przewodnikami ucznia, doradcami edukacyjnymi wykorzystującymi potencjał ucznia do realizacji jego kariery edukacyjnej, w pełni akceptując fakt, że każdy człowiek jest inny i ma prawo do własnej drogi życiowej.

Działania wychowawcze naszej szkoły mają doprowadzić ...