Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji chemii
w klasie I gimnazjum
Temat: Czy substancje można mieszać?
Program i podręcznik: „Ciekawa chemia” wyd. WSiP
CELE LEKCJI:
1. Cele poznawcze
Uczeń
✓ Definiuje pojęcie mieszaniny jednorodnej i niejednorodnej
✓ Podaje przykłady mieszanin znanych z życia codziennego
✓ wskazuje przykłady mieszanin jednorodnych i niejednorodnych
✓ odróżnia mieszaniny jednorodne i niejednorodne
✓ wie jak sporządzać mieszaniny substancji
✓ odróżnia substancję od mieszaniny
2. Cele kształcące
✓ kształtowanie umiejętności intelektualnych;
✓ kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
3. Cele wychowawcze
✓ ukazanie użyteczności wiedzy chemicznej w życiu codziennym;
✓ kształtowanie prawidłowej postawy podczas lekcji;
✓ kształtowanie umiejętności prawidłowej dyskusji;
Metody pracy:
✓ podająca – pogadanka, praca z podręcznikiem
✓ pokaz
✓ wnioskowanie na podstawie doświadczeń
Środki dydaktyczne:
✓ podręcznik, zeszyt ćwiczeń, układ okresowy pierwiastków
✓ mieszaniny substancji chemicznych – woda z sola, piaskiem, olejem, atramentem lub sokiem, opiłki żelaza z cukrem
Przebieg lekcji:
1. Część nawiązująca
• Sprawy organizacyjne
• Sprawdzenie pracy domowej
• Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji– właściwości i przykłady metali i niemetali,
Część postępująca:
➢ Pokaz doświadczeń wykonanych przez nauczyciela – sporządzanie mieszanin
Zlewka 1. - woda z sokiem lub atramentem,
Zlewka 2. - woda z solą,
Zlewka 3. - woda z piaskiem,
Zlewka 4. - woda z olejem,
Zlewka 5. - opiłki żelaza z cukrem
➢ Wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, które są odpowiedzią na następujące pytania: czy substancje można ze sobą mieszać? Czy możemy mieszać substancje bez ograniczeń? Co otrzymujemy w wyniku mieszania substancji?
➢ Zapisanie tematu lekcji.
➢ Zapisanie definicji mieszaniny w zeszycie – pkt. 1
➢ Uczniowie podają przykłady mieszanin sporządzanych w życiu codziennym np. w kuchni. – każdy uczeń podaje po jednym przykładzie.
➢ Pogadanka na temat rodzajów mieszanin – analiza grafów z podręcznika s. 33- jak możemy podzielić mieszaniny?
Mieszaniny
Jednorodne niejednorodne
Mieszaniny jednorodne – takie, których składników nie możemy rozróżnić gołym okiem – woda z sokiem, woda z atramentem, woda z solą, stopy metali
Mieszaniny niejednorodne – takie, których składniki możemy rozróżnić gołym okiem – woda i piasek, woda i kreda, opiłki żelaza i cukier.
➢ Praca z zeszytem ćwiczeń: 1, 2 s. 23
Część podsumowująca
Utrwalenie nowo poznanego materiału - przypomnienie poznanych definicji
Zadanie.
Uzupełnij graf wpisując w puste miejsca odpowiednie pojęcia: substancje proste, mieszaniny jednorodne, metale, mieszaniny niejednorodne, substancje złożone, niemetale.
Podział materii
Substancje mieszaniny substancji
……………………. ……………………….
………………… ……………………
………………….. ………………………..
4. Zadanie domowe
Przygotowano zestaw: magnez, brąz, piasek z solą, siarka, woda, stal, miedź, tlenek magnezu, powietrze, tlen, cukier, sól kuchenna, woda z olejem, chlor, siarczek żelaza, woda
z cukrem, siarka z pyłem żelaza, dwutlenek węgla, mosiądz, ryż z kaszą, żelazo, pieprz z solą, wapń, azot, woda gazowana, woda z octem, tusz w pisaku, kwas solny, kreda z wodą, woda
z solą, piaskiem i drobnymi fragmentami ...