Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
"Ja też potrafię"- uczymy uczyć się, czyli praca we współpracy
Poszukując innowacyjnych rozwiązań dotyczących widocznego uczenia się dzieci, zorganizowałyśmy wspólne spotkanie uczniów dwóch klas - dzieci starszych i młodszych ( klasa druga i trzecia).Realizując zadania z poszczególnych obszarów podstawy programowej stworzyłyśmy warunki do wspierania samodzielnych działań. Bazując na zdobytej wiedzy uczniów, tak zorganizowałyśmy proces uczenia się, aby dzieci mogły wykorzystać swoją wiedzę w konkretnej sytuacji edukacyjnej, dokonywać wyborów i przeżywać pozytywne efekty własnej pracy, która umożliwiała im poznawanie i stosowanie różnych sposobów rozwiązywania zadań. Wyniki naszych działań pozwoliły nam zwiększyć efektywność uczenia się poprzez pracę opartą na współpracy. Niezaprzeczalnym walorem pracy było:
- zwiększenie wiedzy i doświadczenia uczniów,
- dostarczenie wielu bodźców aktywizujących sprzyjających uspołecznieniu klasy,
- zaspokojenie potrzeby rozwojowej związanej z aktywnością poznawczą, społeczną i emocjonalną,
- rozwijanie umiejętności współdziałania i włączenia się do działań dzieci izolujących się i wycofujących,
- stworzenie warunków do stania się autorami własnego procesu nauczania, uczenia się,
- wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w dalszym procesie uczenia się,
- zgromadzenie dowodów na widoczne uczenie się.
Podczas realizacji pomysłu dobrej praktyki pojawiły się pewne trudności. Zorganizowanie wspólnej lekcji wymagało przemyśleń i przygotowań dotyczących stworzenia dzieciom odpowiednich warunków do pracy. Najlepszym rozwiązaniem było odpowiednie przygotowanie sali lekcyjnej do przyjęcia dwóch zespołów klasowych. Ławki zostały ustawione w podkowę, a dzieci usiadły naprzemiennie starsze, młodsze. Długo zastanawiałyśmy się, jak podzielić uczniów do pracy zespołowej. Dzieci siedząc na swoich miejscach odliczały do pięciu. Każda piątka wychodziła z klasy i zajmowała miejsce na holu przy wcześniej przygotowanych stanowiskach. Tym sposobem udało nam się stworzyć zespoły składające się z dzieci zróżnicowanych wiekowo.
Podczas kolejnego spotkania, uczniowie pracowali w zespołach tworząc "Mapę myśli, mapę pamięci". Tym razem dzieci po części wstępnej pracowały w zespołach w dwóch salach lekcyjnych.
Podczas tych spotkań nasi podopieczni doskonalili umiejętność poszukiwania informacji w książkach, Internecie, atlasie, mapach Polski. Sami dokonywali wyboru najtrafniejszych i najbardziej przydatnych w ich pracy informacji.
Przebieg spotkania:
Temat: Polskie góry.
Cel lekcji w języku ucznia: Na dzisiejszych lekcjach będziemy utrwalać i dzielić się wiedzą o polskich górach.
Nacobezu:
- potrafisz dzielić się wiedzą z kolegami i koleżankami,
- układasz pytania i na nie odpowiadasz,
- czytasz głośno i wyraźnie,
-śpiewasz przyśpiewki góralskie,
- powtarzasz rytmy i odgłosy,
- potrafisz pracować w grupie,
- szukasz potrzebnych informacji w słowniku, na mapie.
Przebieg zajęć:
1. Technika aktywna "Zapytaj kolegę" - nauczyciel kieruje pytanie do dzieci: "O co mógłbyś/mogłabyś zapytać kolegę, koleżankę, którego nie było wczoraj na lekcji? ". Dziecko formułuje pytanie. Nauczyciel powtarza to pytanie i kieruje je z ...