Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
II. Cele
Cele ogólne:
Nabywanie umiejętności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych
Cele szczegółowe:
Kształtowanie umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie, sprawność fizyczną.
Kształtowanie bezpiecznych zachowań na drodze, w domu, w czasie zabaw.
Poznanie podstawowych pojęć w zakresie ratownictwa.
Nabywanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.
Nabywanie umiejętności właściwego reagowania wobec osób poszkodowanych.
Nabywanie umiejętności wzywania służb ratowniczych.
Nabywanie umiejętności bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych.
III. Warunki realizacji programu
Program „Dbam o zdrowie, dbam o bezpieczeństwo” jest przeznaczony dla uczniów z klas I – III, bez podziału na klasy. Może być wykorzystany w pracy z każdym podręcznikiem dla edukacji wczesnoszkolnej.
Materiał nauczania jest dostosowany do możliwości dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Ułożony jest spiralnie, co umożliwia powroty do przekazywanych wcześniej treści. Pozwala to na utrwalenie poznanych wiadomości i rozszerzenie wiedzy i umiejętności.
Program będzie realizowany w roku szkolnym .......... Zajęcia będą odbywać się w ramach zajęć zintegrowanych oraz w miarę potrzeb na dodatkowej godzinie lekcyjnej. Podstawowymi metodami pracy są: pogadanka, obserwacja, symulacje, drama, mapa mentalna, burza mózgów, wycieczka. Główną formą pracy jest praca w grupach. Program obejmuje zajęcia w szkole, w terenie oraz spotkania ze strażakiem lub ratownikiem medycznymi oraz z pielęgniarką. Proponowane metody i formy pracy umożliwiają realizację założonych celów.
Treści zawarte w programie są zgodne z podstawą programową - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia ............................................ w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
IV. Treści kształcenia i wychowania.
Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc
Zasady ruchu drogowego
Moja bezpieczna droga do szkoły
Bezpieczeństwo podczas zabaw i gier ruchowych
Numery alarmowe. Wzywanie pomocy na miejsce wypadku
Sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu (pierwsza pomoc elementarna)
Higiena
Higiena ciała , jamy ustnej, otoczenia
Prawidłowe odżywianie się
Planujemy swój dzień i wolny czas
Ruch to zdrowie
Dział tematyczny
Temat
Procedury osią gania celów
Cele szczegółowe
Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc
1. Zasady ruchu drogowego.
2. Moja bezpieczna droga do szkoły.
- wycieczka na drogę i skrzyżowanie ulic,
- rozmowa na temat odbytej wycieczki i bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię,
- omawianie ilustracji. Ocena zachowań bohaterów ilustracji,
- mapa mentalna – Co nam kojarzy się ze słowem bezpieczeństwo?
- układanie hasła o bezpieczeństwie z rozsypanki wyrazowej lub samodzielnie,
- nauka na pamięć krótkich wierszyków na temat bezpieczeństwa na drodze.
- gry i zabawy ruchowe z zastosowaniem zasad ruchu drogowego,
Uczeń:
- zna zasady bezpiecznego przejścia przez jezdnię i poruszania się po drodze,
- zna wybrane zasady ruchu drogowego
- rozpoznaje znane znaki drogowe,
- bezpiecznie zachowuje się w drodze do szkoły
3. Wezwanie ...