Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Król
Data publikacji
2014-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
10

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zabawa jest podstawową formą aktywności małego dziecka, niektórzy mówią nawet, że jest ona wręcz dziecięcym obowiązkiem. Nie wszyscy rodzice mają świadomość, że dziecko uczy się poprzez zabawę. W ramach pedagogizacji rodziców, przedstawiła referat na ten temat.
 Pobierz (doc, 629,0 KB)

Podgląd treści


„WIEK ZABAWY”

[pic]

Wszystkie zadania, wpływające na rozwój emocjonalny i wychowanie dzieci, zawarte w nowej podstawie programowej zaleca się realizować przede wszystkim w sytuacjach życia codziennego grupy i w czasie różnorodnych zabaw.
Zabawa jest podstawową formą aktywności małego dziecka, niektórzy mówią nawet, że jest ona wręcz dziecięcym obowiązkiem. Co prawda, im będzie ono starsze, tym więcej czasu poświęci nauce, jednak tak naprawdę zabawa towarzyszy człowiekowi przez całe życie.
Niemal wszystkie dzieci, bez względu na poziom rozwoju psychicznego i fizycznego, mają silną potrzebę bawienia się. Angażują się w tę aktywność mimo tego, że często wymaga ona sporego wysiłku. Co ważne, bawią się wszędzie i większością dostępnych przedmiotów.
Czym jest zabawa i dlaczego jest tak ważna w życiu dziecka?
Wielu dorosłych bagatelizuje znaczenie dziecięcych zabaw, co wyraża się w lekceważących nieraz stwierdzeniach: idź się pobaw, bo teraz przeszkadzasz; ty potrafisz się tylko bawić; to nic ważnego, to taka zabawa. Niektórzy rodzice wręcz zarzucają nauczycielom przedszkoli zaniedbywanie obowiązków widząc, jak dzieci się bawią (uważają bowiem, że w zabawie nie można się niczego nauczyć).
Warto zatem poświęcić trochę czasu, by wyjaśnić dorosłym opiekunom, jak jest naprawdę. Rodzice powinni wiedzieć, jak ważna, wartościowa i cenna dla rozwoju dziecka jest zabawa (nawet ta najprostsza) i dlaczego powinni brać w niej udział.
Zabawa korzystnie wpływa na wszystkie sfery funkcjonowania małego dziecka.
Podczas jej trwania naturalnemu treningowi poddawane są mięśnie i ścięgna, a kontuzje zdarzają się stosunkowo rzadko. Bawiąc się, dziecko raczej nie przekracza swoich naturalnych możliwości, a częste zmiany aktywności powodują, że żadna część ciała nie ulega przetrenowaniu i przesileniu. Zabawy na podwórku (świeżym powietrzu) doskonale wpływają na motorykę dużą, sprawność ruchową, koordynację wzrokowo-ruchową i gibkość.
Zabawy w sali lub dziecięcym pokoju może nie dają tak rozległych możliwości ruchowych, jednak przyczyniają się do usprawnienia motoryki małej i koncentracji uwagi. Co więcej, wiele metod rehabilitacji ruchowej przeznaczonych dla małych dzieci wykorzystuje na co dzień element zabawy. Dzięki temu żmudny proces usprawniania nie jest tak obciążający dla najmłodszych i terapeuty.
Bawiąc się, dziecko doświadcza wielu emocji. Ma możliwość wcielenia się w różne postacie, przeżywa przygody poszerzając horyzonty swojej wyobraźni. Wszystko odbywa się w bezpiecznej formie, gdyż zabawę zawsze można przerwać, zmienić jej przebieg lub zabawić się jeszcze raz. To doskonały sposób na eksperymentowanie, poznawanie siebie samego i rozpoznawanie emocji oraz zachowań innych. Zabawa przynosi radość.
Znacznie częściej zdarzają się przecież niepohamowane wybuchy śmiechu niż płaczu( choć porażek i drobnych urazów nie da się uniknąć).
Dzięki różnym formom zabawy dziecko ...