Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji otwartej dotyczącej wykorzystywania metody dramy
na lekcjach języka polskiego – klasa IV
TEMAT: STARUSZKA W DNIU SWOICH 101. URODZIN
I. Cele lekcji:
1.Cel główny:
Kształtowanie postawy życzliwości i szacunku wobec ludzi starszych.
2. Cele operacyjne:
poznanie głównych wartości moralnych w życiu człowieka;
doskonalenie techniki wypowiadania się, czytania ze zrozumieniem;
doskonalenie umiejętności interpretacji wiersza poprzez ćwiczenia dramowe;
doskonalenie umiejętności redagowania życzeń świątecznych ze zwróceniem uwagi na poprawną
pisownię nazw świąt; )
wzbudzenie refleksji na temat własnego stosunku do bliskich starszych osób;
rozwijanie wyobraźni;
nauka empatii,
kształcenie umiejętności pracy w grupie.
II. Metody:
Metody i techniki dramy: scenka improwizowana, fotografia, stopklatki, scenka pantomimiczna,
rzeźba; retrospekcja, technika manualno – techniczna: rysunek, poza, znak- symbol, płaszcz eksperta;
rozmowa; wspomagająca - heureza
III. Środki dydaktyczne:
rekwizyty: chusta, okulary, laska; szary papier, kredki, piosenka „Rodzina, ach rodzina”; dyplom; tekst
wiersza Tadeusza Różewicza „Koncert życzeń”, kartoniki z zapisanymi wyrazami - wartościami, kartki
z pytaniami dla ekspertów, karty ewaluacyjne.
Literatura:
Antczak M., Techniki dramy w teorii i praktyce nie tylko dla nauczycieli bibliotekarzy,
Warszawa 2004;
Machulska H., Pruszkowska A., Tatarowicz J.: Drama w szkole podstawowej. Lekcje języka polskiego w klasach
4 – 6. Warszawa 1997.
Nagajowa M.: Słowa i świat. Warszawa 1996.
Niemiec G.: Drama uatrakcyjnieniem lekcji języka polskiego. Język Polski w Szkole dla klas IV – VIII. R.
1991/92, z. 1 – 2.
Ogłoza E., Polański E., Szymik E.: Drama na lekcjach języka polskiego w klasach IV – VI. Kielce 1997.
Pankowska K.: Edukacja przez dramę. Warszawa 1997.
Pankowska K.: Drama – zabawa – myślenie. Warszawa 1990.
Radość uczenia. Scenariusze lekcji dla klasy czwartej, piątej i szóstej szkoły podstawowej, pod red. Ewy Majki,
Poznań 2001
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna:
1.Ćwiczenia relaksacyjno – rozluźniające, pantomima – dzieci tańczą w rytm słuchanej muzyki (muzyka o
zmiennej dynamice).
2.Ćwiczenie dramowe – poza
Każdy uczestnik otrzymuje kartonik z zapisanym wyrazem np. szczęście, miłość, rodzina,
praca, zdrowie, przyjaźń, bogactwo, następnie indywidualnie przedstawiają za pomocą pozy
otrzymane wyrazy. Rozmowa o tym, co jest najważniejszą wartością w życiu człowieka.
Dokonanie przez uczniów hierarchizacji tych wartości.
N: Jak myślicie, czy wiek ludzi ma wpływ na to, jakie wartości ceni najbardziej, a jakie najmniej? Czy
dzieci mają te same potrzeby co dorośli, czy osoby starsze?
3.Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel kładzie na środku sali rekwizyty kojarzące się z różnymi fazami życia,
tj. dzieciństwem, wiekiem dojrzałym i starością. Zadaniem uczniów jest wybranie spośród wszystkich
przedmiotów, tych które kojarzą się ze starością.(tj. chustka, laska, okulary). Proponuje uczniom, aby przyjrzeli
się tym przedmiotom, wypróbowali ...