Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rola zabawy w życiu i rozwoju dziecka
Wpływ zabawy na rozwój psychiczny dziecka
W momencie kiedy zaczynamy mówić o roli zabawy w rozwoju psychicznym dziecka musimy zwrócić
uwagę na dwa problemy. Po pierwsze w jaki sposób zabawa pojawia się w rozwoju dziecka tzn. trzeba wziąć pod uwagę pochodzenie zabawy. Po drugie jaką rolę odgrywa ta zabawa w rozwoju dziecka, jakie ma znaczenie, jako forma rozwoju. Należy też postawić pytanie, czy też po prostu jest działaniem w jego życiu dominującym. I wydaje się, że zabawa w okresie przedszkolnym nie jest dominująca, ale właśnie jest najważniejszą linią rozwoju dziecka. Każde dziecko jawi się jako teoretyczna istota, która
w zależności od poziomu rozwoju intelektualnego przechodzi z jednego stadium rozwoju w drugi. Bez rozważenia potrzeb, popędów , pobudek i motywów jego działalności nie zrozumiemy tego przechodzenia z jednego stadia w drugi, to przechodzenie związane jest z nagłą zmianą tych że pobudek i motywów. To co wydaje się bardziej wartościowe dla niemowlęcia, zupełnie nie interesuje dziecka
w okresie wczesnego dzieciństwa i te nowe potrzeby, nowe motywy działania trzeba taktować za rzecz najważniejszą. Nie wolno nie dostrzegać tego, że dziecko w zabawie właśnie zaspokaja pewne swoje potrzeby, pewne pobudki bez dokładnego zrozumienia charakteru tych właśnie pobudek nie będziemy
w stanie wyobrazić sobie na czym polega wyjątkowość takiego typu działalności, jakim jest zabawa.
Dziecko w wieku przedszkolnym ma specyficzne potrzeby i pobudki są one bardzo ważne dla całości rozwoju dziecka i bezpośrednio prowadzące do zabawy. Jest to wynikiem tego, iż w wieku przedszkolnym
u dziecka powstaje wiele nie zrealizowanych tendencji i pragnień. Dziecko w okresie wczesnego dzieciństwa ma tendencję do zaspokajania i uwalniania swojego pragnienia. I odroczenie tego pragnienia w tym okresie dla dziecka jest czymś bardzo trudnym, na tym etapie rozwoju może je zaakceptować tylko w bardzo wąskim zakresie. Praktycznie nie spotyka się dzieci poniżej trzeciego roku życia, które chciałyby zrobić coś za kilka dni. Okazuje się, że droga od pobudzenia do zaspokojenia jest bardzo krótka.
Badacze dochodzą do wniosku, że gdyby w wieku przedszkolnym nie rozwijały się nie realizowane bezpośrednio potrzeby to nie byłoby zabawy. Ponadto udowodniono, że o zabawie nie można mówić zarówno wtedy, gdy są dzieci niedostatecznie rozwinięte intelektualnie, jak i wtedy gdy występuje niedorozwój sfery emocjonalnej
Od sfery emocjonalnej zabawa powstaje wtedy kiedy w toku rozwoju pojawiają się nie realizowane tendencje. Dziecko w tym wieku postępuje tak gdy chce dostać jakąś zabawkę to chce ją dostać natychmiast, bo w przeciwnym razie będzie robić ...