Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
w Miłakowie
Innowacja metodyczna
„Doświadczenie uczy”
Autor:
mgr inż. Małgorzata Zaborowska
Miłakowo, 2013 r.
SPIS TREŚCI
I Wstęp........................................................................................................ 3
II Zasady innowacji..................................................................................... 5
III Ewaluacja………………………………..............................................................8
IV Bibliografia……………………………………………………………………………………..9
V Załączniki…………………………………………………………………………………………9
Zał.1. Plan wprowadzenia zmiany w metodyce nauczania przedmiotu………………………………………. …..10
Zał.2. Tematyka godzin z technologii cukiernictwa objętych działaniami innowacyjnymi……………..…..11
Zał.3. Karta ewaluacji zajęć dla ucznia………………………………………………………………………………………….12
I Wstęp
Podstawę prawną innowacji stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
Działalność innowacyjna kierowana jest do uczniów obecnej klasy II o profilu cukiernik Zasadniczej Szkoły Zawodowej przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
w Miłakowie. Innowacja oparta jest na programie nauczania zawodu cukiernik 741[01] /SZ, LZ/MEN/2000.11.10 .
Wprowadzenie innowacji nie prowadzi do zmiany typu szkoły i nie narusza uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki i wychowania. Innowacja realizowana będzie
od 1 października 2013 roku do 31 marca 2014 roku w ramach 20 jednostek zajęć
z technologii cukierniczej w kl. III.
Działalność innowacyjna nie wymaga dodatkowego finansowania.
Pomysł opracowania niniejszej innowacji zrodził się w czasie realizacji zajęć
z technologii cukierniczej, gdzie uczniowie wręcz domagają się praktycznych zajęć w czasie lekcji z zakresu cukiernictwa. Na co dzień nie mają możliwości kształcenia umiejętności z zakresu zdobienia ciast, przygotowywania ozdób cukierniczych czy pracy z czekoladą.
Na ten fakt składa się wiele czynników, m.in.:
• program nauczania nie przewiduje praktycznych zajęć na zajęciach
z technologii cukierniczej,
• praktyczna nauka zawodu odbywa się w zakładach małych, z ograniczonym asortymentem wykonywanych wyrobów cukierniczych,
• uczeń z niepełnosprawnością intelektualną charakteryzuje się ograniczeniami manualnymi, potrzebuje poświęcenia większej ilości czasu, zdecydowanie więcej uwagi oraz częstego powtarzania czynności w celu jej utrwalenia. Ponadto pracuje w stresie w obawie , że może zepsuć wyrób
i narazić zakład pracy na straty.
Uczniowie klasy II ZSZ wykazują duże zainteresowanie przedmiotem technologia cukiernictwa. Jednak niepowodzenia wynikające z deficytów powodowanych niepełnosprawnością intelektualną bardzo często uniemożliwiają przyswajanie wiedzy nie tylko teoretycznej ale i praktycznej. Większą efektywność nauczania
u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną osiąga się poprzez działania praktyczne. Podczas prowadzonych zajęć pozalekcyjnych gdzie tematem są kulinaria dostrzegłam , że niektórzy uczniowie wręcz ze strachem podchodzą do wykonywania prostych czynności, tj. posmarowanie blatu ciasta kremem, wykonanie najprostszych ozdób cukierniczych czy pokrojenie owoców. Trzeba wielu starań, aby przezwyciężyć obawy i przekonać ucznia, że naprawdę potrafi. Podczas tych zajęć uczniowie robili zdjęcia swoich wyrobów na poszczególnych etapach ich ...