Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Zaborowska
Data publikacji
2014-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja metodyczna „Doświadczenie uczy” to działanie celowe, które poprzez zmianę metod pracy ma doprowadzić do poprawy efektywności uczenia się młodzieży niepełnosprawnej umysłowo.  Autor: mgr inż. Małgorzata Zaborowska
 Pobierz (doc, 92,0 KB)

Podgląd treści

Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
w Miłakowie

Innowacja metodyczna

„Doświadczenie uczy”

Autor:
mgr inż. Małgorzata Zaborowska

Miłakowo, 2013 r.

SPIS TREŚCI

I Wstęp........................................................................................................ 3
II Zasady innowacji..................................................................................... 5
III Ewaluacja………………………………..............................................................8
IV Bibliografia……………………………………………………………………………………..9
V Załączniki…………………………………………………………………………………………9
Zał.1. Plan wprowadzenia zmiany w metodyce nauczania przedmiotu………………………………………. …..10

Zał.2. Tematyka godzin z technologii cukiernictwa objętych działaniami innowacyjnymi……………..…..11

Zał.3. Karta ewaluacji zajęć dla ucznia………………………………………………………………………………………….12

I Wstęp
Podstawę prawną innowacji stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
Działalność innowacyjna kierowana jest do uczniów obecnej klasy II o profilu cukiernik Zasadniczej Szkoły Zawodowej przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
w Miłakowie. Innowacja oparta jest na programie nauczania zawodu cukiernik 741[01] /SZ, LZ/MEN/2000.11.10 .
Wprowadzenie innowacji nie prowadzi do zmiany typu szkoły i nie narusza uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki i wychowania. Innowacja realizowana będzie
od 1 października 2013 roku do 31 marca 2014 roku w ramach 20 jednostek zajęć
z technologii cukierniczej w kl. III.
Działalność innowacyjna nie wymaga dodatkowego finansowania.

Pomysł opracowania niniejszej innowacji zrodził się w czasie realizacji zajęć
z technologii cukierniczej, gdzie uczniowie wręcz domagają się praktycznych zajęć w czasie lekcji z zakresu cukiernictwa. Na co dzień nie mają możliwości kształcenia umiejętności z zakresu zdobienia ciast, przygotowywania ozdób cukierniczych czy pracy z czekoladą.
Na ten fakt składa się wiele czynników, m.in.:
• program nauczania nie przewiduje praktycznych zajęć na zajęciach
z technologii cukierniczej,
• praktyczna nauka zawodu odbywa się w zakładach małych, z ograniczonym asortymentem wykonywanych wyrobów cukierniczych,
• uczeń z niepełnosprawnością intelektualną charakteryzuje się ograniczeniami manualnymi, potrzebuje poświęcenia większej ilości czasu, zdecydowanie więcej uwagi oraz częstego powtarzania czynności w celu jej utrwalenia. Ponadto pracuje w stresie w obawie , że może zepsuć wyrób
i narazić zakład pracy na straty.
Uczniowie klasy II ZSZ wykazują duże zainteresowanie przedmiotem technologia cukiernictwa. Jednak niepowodzenia wynikające z deficytów powodowanych niepełnosprawnością intelektualną bardzo często uniemożliwiają przyswajanie wiedzy nie tylko teoretycznej ale i praktycznej. Większą efektywność nauczania
u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną osiąga się poprzez działania praktyczne. Podczas prowadzonych zajęć pozalekcyjnych gdzie tematem są kulinaria dostrzegłam , że niektórzy uczniowie wręcz ze strachem podchodzą do wykonywania prostych czynności, tj. posmarowanie blatu ciasta kremem, wykonanie najprostszych ozdób cukierniczych czy pokrojenie owoców. Trzeba wielu starań, aby przezwyciężyć obawy i przekonać ucznia, że naprawdę potrafi. Podczas tych zajęć uczniowie robili zdjęcia swoich wyrobów na poszczególnych etapach ich ...