Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
w Miłakowie
„Innowacja metodyczna w szkole zawodowej
profil cukiernik- nauka przez doświadczenie”
Autor:
mgr inż. Małgorzata Cymer
Miłakowo, 2009 r.
SPIS TREŚCI
I Wstęp........................................................................................................ 3
II Zasady innowacji..................................................................................... 4
III Ewaluacja………………………………..............................................................7
IV Bibliografia……………………………………………………………………………………..8
V Załączniki…………………………………………………………………………………………8
Zał.1. Plan wprowadzenia zmiany w metodyce nauczania przedmiotu………………………………………… …..9
Zał.2. Tematyka godzin z technologii cukiernictwa objętych działaniami innowacyjnymi……………..…..10
Zał.3. Kwestionariusz rozmowy z rodzicem na temat stosunku dziecka do nauki………………………………11
Zał.4. Kwestionariusz rozmowy z uczniem na temat stosunku do nauki………………………………………..…12
Zał.5. Arkusz oceny aktywności uczniów klasy II w czasie zajęć lekcyjnych…………………………………..….13
I Wstęp
Podstawę prawną innowacji stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
Działalność innowacyjna kierowana jest do uczniów obecnej klasy I o profilu cukiernik Zasadniczej Szkoły Zawodowej przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
w Miłakowie. Innowacja oparta jest na programie nauczania zawodu cukiernik 741[01] /SZ, LZ/MEN/2000.11.10 .
Wprowadzenie innowacji nie prowadzi do zmiany typu szkoły i nie narusza uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki i wychowania. Innowacja realizowana będzie
od 1 października 2009 roku do 31 marca 2010 roku w ramach 20 jednostek zajęć
z technologii cukierniczej w kl. II.
Działalność innowacyjna nie wymaga dodatkowego finansowania.
Pomysł opracowania niniejszej innowacji zrodził się w czasie realizacji zajęć pozalekcyjnych w ramach powiatowego grantu „Szkolna kawiarenka” w momencie omawiania fotograficznej dokumentacji pracy uczniów. Podczas tych zajęć uczniowie posługiwali się recepturą na wykonanie np. ciasta, robili zdjęcia w czasie swojej pracy
i na zakończenie zdjęcia swoich wyrobów. Z obserwacji wynikało, że oglądanie zdjęć
z poszczególnych etapów pracy powodowało utrwalenie wiedzy dotyczącej przebiegu procesów technologicznych oraz zapamiętanie istotnych parametrów produkcyjnych. Ponadto ten sposób prowadzenia zajęć był bardzo dobrze odbierany przez uczestników, ponieważ oprócz posługiwania się urządzeniami w pracowni cukierniczej, bardzo chętnie posługiwali się aparatem fotograficznym i komputerem. Te obserwacje stały się bodźcem do podjęcia poszukiwań nowych rozwiązań i metod nauczania, które doprowadzić miałyby do poprawy osiągnięć dydaktycznych, a nawet wzrostu efektywności działań wychowawczych w klasie. Zaobserwowałam, że taki sposób pracy z uczniem motywuje do nauki, integruje zespół klasowy oraz wpływa na rozwój emocjonalny. Szczególnie jest to istotne w pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, aby praca na lekcji przynosiła szybkie i widoczne efekty, co jest źródłem ogromnej satysfakcji ucznia, podwyższa jego samoocenę, rzutuje na rozwoju zainteresowań.
Uważam, iż posiadam ...