Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Papieroplastyka – twórcze wykorzystanie gazety” – scenariusz zajęć świetlicowych
Zajęcia skierowane do uczniów klas I-III SP
Cele zajęć:
Cel poznawczy: zapoznanie dzieci z techniką papieroplastyki.
Cel kształcący: rozwijanie pamięci, myślenia przez odtwarzanie poznanych wiadomości, kształcenie wyobraźni i sprawności manualnych w czasie wykonywania pracy plastycznej, kształcenie sprawności fizycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas turnieju z wykorzystaniem gazet.
Cel wychowawczy: wdrażanie do umiejętnego wykorzystania środków służących do pracy i estetycznego wykonania obrazka, utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych i wykonywania pracy plastycznej, integracja grupy poprzez zabawy i gry zespołowe.
Metody: zabawowa, pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych.
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: gazety, kosze, ołówki, kartki papieru, klej wikol, farby, pędzle, kartki z wydrukowymi buziami wyrażającymi różne emocje, przykłady obrazków wykonanych metodą papieroplastyki.
Przebieg zajęć:
I część: wprowadzenie
Powitanie – zabawa integracyjna „Witam cię”- witamy się poprzez dotknięcie różnymi częściami ciała.
Pogadanka na temat możliwości wtórnego wykorzystania gazety:
Jak możemy wykorzystać stare gazety?
Dlaczego należy oddawać gazety na makulaturę?
Turniej z wykorzystaniem gazet –zabawa z podziałem na grupy:
konkurencja na najtrwalszą kulę z gazety,
rzuty do celu,
wyścigi papierowych kul.
II część: właściwa realizacja tematu
Zapowiedź tematu: „Na dzisiejszych zajęciach będziemy wykonywać obrazki metodą papieroplastyki wykorzystując gazety z poprzedniej zabawy”.
Pokaz wzorów prac i przypomnienie zasad BHP.
Pokaz i omówienie techniki papieroplastyki:
Zaczynamy od naszkicowania prostego rysunku (bez drobnych szczegółów).
Stare gazety zgniatamy, aby stały się miękkie, formujemy z nich odpowiedni kształt i za pomocą wikolu przyklejamy do kartonu.
Następnie pracę malujemy farbami.
Wykonanie prac
Porządkowanie miejsc pracy.
III część: zakończenie zajęć:
Wystawa prac.
Ocena zajęć przez dzieci – informacja zwrotna. Uczniowie otrzymują karteczki z buziami wyrażającymi różne emocje, wybierając jedną z nich wskazują w jakim stopniu zajęcia ich zainteresowały.
Opracowała:
Mgr Magdalena Krochmal