Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY
,,W pałacu Królowej Śniegu”
W czasie ferii zimowych część dzieci korzysta z zimowego wypoczynku i nie uczęszcza do
przedszkola. Pozostałą część dzieci łączy się najczęściej w dwie grupy mieszane wiekowo 3 – 4
latki i 5 – 6 latki. Celem niniejszego projektu jest wykorzystanie swobodnego czasu ferii na
zorganizowanie dzieciom na terenie przedszkola wspaniałej zimowo – baśniowej przygody,
polegającej na pełnej ekspresji dziecięcej twórczości plastycznej, teatralnej, muzycznej,
eksperymentach z przyrodą nieożywioną rozwijających wyobraźnię dziecięcą i poszerzających
wiedzę doświadczalną.
Cel ogólny:
Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień plastycznych, teatralnych, oraz kształtowanie
czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
Cele szczegółowe:
Dziecko zna charakterystyczne cechy zimy, różne stany skupienia wody,
Eksperymentuje z tworzywem przyrodniczym,
Wykorzystuje zdobyte wiadomości w twórczości dziecięcej;
Dziecko jest otwarte na współpracę z rówieśnikami oraz dorosłymi;
Formy pracy
praca indywidualna
praca zespołowa
praca zbiorowa
w parach
Metody
czynne
słowne
oglądowe
Dzień I
Temat: „Zima biała”
REALIZACJA PROJEKTU
„Witaj zimo biała”- poszerzenie wiadomości dzieci o zimie na podstawie prezentacji
multimedialnej;
Wypowiedzi dzieci na temat ,,Jaka naprawdę jest zima? -wzbogacanie słownictwa (mróz,
śnieg, szron, szadź, zaspy, ślady na śniegu)
„ Marsz zimowy” - osłuchanie z piosenką o tematyce zimowej, układanie akompaniamentu na
instrumentach perkusyjnych a także materiałach niestandardowych naśladujących odgłosy zimy
(szklane butelki, gazety, gwoździe itp.) według pomysłów dzieci.
Dzień II
Temat: „Uroki zimy”
„Bałwankowa Rodzina” zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence;
- Bezpieczne zabawy na śniegu - utworzenie kontraktu.
„Zimowe zabawy na śniegu i ze śniegiem” w ogrodzie przedszkolnym. Lepienie „bałwankowej
rodzinki”, ozdabianie według pomysłów dzieci (tworzywo przyrodnicze, materiały wtórne) .
Dzień III
Temat: „Królowa śniegu” baśń J.H. Andersena
Słuchanie fragmentów baśni poparte ilustracjami; lub projekcja filmu rysunkowego;
Improwizacja ruchowa do opowieści nauczycielki;
Układanie opowieści muzycznej (na instrumenty perkusyjne)
Dzień IV
Temat: „Czy śnieg jest czysty?”
Eksperymentowanie ze śniegiem:
- dzieci wysłuchują opowiadania H. Zdzitowieckiej
- dzieci umieszczają słoik wypełniony śniegiem pod ciepłym kaloryferem, po pewnym czasie
sprawdzają zawartość słoika, filtrowanie śniegowej wody przez bibułę;
„Czy para wodna może się zmienić w kryształki lodu?” - zabawa badawcza;
Zapis w formie rysunkowej przebiegu eksperymentów;
-,,Kiedy śnieg skrzypi pod nogami?”
- zabawa tropiąca
Dzień V
Temat: „Śniegowe gwiazdki”
„Co można rzec o śniegu ”- wiersz H. Szayerowej - dzieci recytują tekst wiersza stanowiący
podsumowanie zdobytej wcześniej wiedzy, Rozwiązywanie zagadek przyrodniczych.
-obserwacja śniegowych gwiazdek w powiększeniu;
„Gwiazdka” - malowanie na folii aluminiowej, ozdabianie sali wykonanymi pracami;
Dzień VI
Temat: „Sopelki”
Zamarzanie i topnienie lodu – eksperymenty;
„Kolorowy lód” – przygotowanie kolorowej wody (zabarwionej tuszem lub barwnikami
spożywczymi), wylanie jej do pojemników o różnych kształtach, (foremki, gumowe ...