Dodaj publikację
Autor
Sylwia Górka-Olczak
Data publikacji
2014-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
22

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

  Zajęcia w grupie 5 i 6 latków      
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Podgląd treści


Temat dnia: – Lustra oraz legenda warszawska o Bazyliszku

Temat globalny: – Bawimy się i poznajemy świat

Podstawa programowa:
- Przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej( współpraca w sytuacji zadaniowej…)
- Grupowanie obiektów w sensowny sposób( klasyfikowanie )formułowanie uogólnień typu( to pasuje do przedmiotów w których można zobaczyć swoje odbicie…)
-Zainteresowanie historią, sztuką, tradycją swojego regionu ( poznanie legendy o warszawskim bazyliszku)
- Słuchanie legend i zainteresowanie książkami ( legenda o bazyliszku)
- Dzielenie wyrazów na sylaby, zdań na wyrazy( rozsypanka sylabowa, kolejność zdarzeń)

Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z historią wynalazku – lustro
- zapoznanie dzieci ze zjawiskami optycznymi: przedmioty matowe i błyszczące
- rozwijanie u dzieci umiejętności współdziałania w zespole
- zapoznanie dzieci z treścią legendy.
-zainteresowanie uczniów treścią legendy pt. Bazyliszek
- zachęcenie dzieci do czytania legend i innych tekstów literackich..

Cele operacyjne:
Dziecko
- wypowiada się na konkretny temat
- ogląda przedmioty i dokonuje segregacji
- tańczy dostosowując ruch do tempa i rytmu muzyki
- manipuluje lustrami i odkrywa różne efekty
- bawi się lustrami
Uczeń potrafi:
- uważnie słuchać czytanego tekstu,
- nazwać bohaterów legendy,
- odpowiadać na pytania związane z treścią legendy,
- uporządkować wydarzenia zgodnie z kolejnością,
- opisać bazyliszka,
- operować nowymi pojęciami – płatnerz, czarownik, bestia,
- współpracować w grupie.
Pomoce:
- różne przedmioty matowe i błyszczące
- łyżki dla każdego
- lusterka dla każdego
- obrazki z bajek “Bazyliszek”, “Królowa Śniegu”, “Królewna Śnieżka”
- gazeta
- tekst legendy Bazyliszek
- ilustracje przedstawiające bazyliszka
- pytania do tekstu(plan wydarzeń).

Metody:
- podająca, problemowa
Formy pracy:
- zbiorowa, indywidualna, zespołowa

I.

1. Zagadka

“Bywa w ramkach lub bez ramy,
często w nim się przeglądamy,
ono zawsze powie szczerze
czy wyglądasz jak należy” -(LUSTRO)

Rozmowa na temat luster. Do czego służą, z czego są zrobione, jak wyglądają, jaki mogą mieć kształt, jak inaczej nazywamy lustro

2. Historia lustra. Przedstawienie dzieciom krótkiej historii lustra wg “ Krótka historia produkcji luster

Zwierciadło, lustro, przedmiot służący do przeglądania się, znany już w III tysiącleciu p.n.e.

Początki wytwarzania luster sięgają bardzo odległych czasów, starożytni posługiwały się lustrami z polerowanego kamienia ( wygładzony, bez ostrych krawędzi). Późniejsze lustra były wykonywane z kawałków wypolerowanego metalu …brązu miedzi, srebra. Kiedy wynaleziono szkło , metalowe lustra zaczęto zastępować lustrami ze szkła powleczonego z tyłu ołowiem, cyną lub srebrem- czas cesarstwa rzymskiego X w p.n.e

Kiedyś lustra były to przedmioty luksusowe posiadały je osoby bardzo bogate np. królowie, książęta

Ozdabiane były kością słoniową, drogocennymi kamieniami.
Obecnie najnowocześniejsze lustra są nietłukące z tworzywa sztucznego np : lustra drogowe, garażowe.

3. Ciekawe efekty.
Podział dzieci na 4 grupy. Odlicz do 4. Grupy zakładają szarfy w 4 kolorach, wybór lidera grupy ...