Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Osobowość nauczyciela
wychowania fizycznego
we współczesnej szkole średniej
Opracował: Marcin Nurski
Aby rozpocząć rozważania na temat pożądanych cech osobowości nauczyciela wychowania fizycznego we współczesnej szkole średniej powinniśmy zadać sobie pytanie, jaki powinien być nauczyciel WF?; jakie cechy osobowości powinien posiadać?; oraz jakimi umiejętnościami dysponować?; aby stawić czoło wymaganiom edukacyjnym wychowania fizycznego we współczesnej szkole.
Osobowość nauczyciela odgrywa dużą rolę w procesie nauczania, to nie ulega wątpliwości. Zarówno uczeń jak i nauczyciel wiedzą, że większe wyniki w pracy osiągnie pedagog powszechnie lubiany przez młodzież. Podopieczni chętnie wypełniają jego polecenia, a on sam ,ma większy wpływ na jej nauczanie i wychowanie.
Głównym celem i zadaniem nauczyciela wychowania fizycznego poza kształtowaniem rozwoju fizycznego, sprawności ruchowej i zdrowia jest kształtowanie fizycznej strony osobowości człowieka oraz ukształtowanie takiej postawy w stosunku do własnego ciała, która pozwoliłaby jednostce na w pełni wydajne funkcjonowanie w różnych sytuacjach życia i jednocześnie dała pełne zadowolenie i radość życia.
Jaki więc powinien być współczesny nauczyciel wychowania fizycznego, aby praca z młodzieżą przynosiła obopólne korzyści ?
Wybitny znawca kultury fizycznej St. Strzyżewski uważa, że wzorcem nauczyciela wychowania fizycznego jest osobnik zdrowy pod względem psychicznym, fizycznym i moralno- społecznym, o ponadprzeciętnej sprawności, znający potrzeby rozwojowe młodzieży, umiejący pokierować tym rozwojem.
Nauczyciel wychowania fizycznego, ze względu na charakter nauczanego przedmiotu, może oddziaływać na uczniów całym sobą, musi być on zarówno technikiem nauczania ruchu, jak też pedagogiem oddziaływującym na wszystkie sfery osobowości ucznia. Podnosząc sprawność fizyczną wychowanka, wydolność, wytrzymałość, dbałość o higienę osobistą oraz wygląd nie może zapomnieć o kształtowaniu postaw wobec kultury fizycznej związanej
z przeżyciami i uczuciami w stosunku do wzmożonej aktywności fizycznej. Edukacja fizyczna uczniów powinna być prowadzona przez nauczyciela
w sposób zachęcający do późniejszego uczestnictwa ucznia na polu kultury fizycznej.
Według J. Bielskiego nauczyciel wychowania fizycznego powinien:
• koordynować w szkole działania związane z wychowaniem fizycznym, zdrowotnym, sportem i turystyką
• prowadzić efektywnie zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne z KF
• organizować imprezy sportowe i rekreacyjne
• uświadamiać zagrożenia wynikające z niedoboru ruchu
• przekazywać wiedzę o zmianach zachodzących w organizmie człowieka pod wpływem wzmożonej aktywności fizycznej
• ukazywać inne zagrożenia z powodu zanieczyszczenia środowiska, alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii, nieracjonalnego odżywiania się i niehigienicznego stylu życia
Tak więc nauczyciel swoim działaniem i przykładem osobistym powinien być żywym dowodem na istnienie współzależności pomiędzy uczestnictwem
w kulturze fizycznej, a zdrowiem psychicznym i fizycznym. Uczeń powinien dostrzegać w nauczycielu wzorzec osobowy, a więc „coś” co należy naśladować, gdyż wiadomo, że jest to dobre i pożądane we współczesnym świecie. Uczeń odpowiednio motywowany nie ...