Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć rewalidacji indywidualnej
dla ucznia klasy .........
….......................................
imię i nazwisko ucznia
w roku szkolnym …..........
Sporządzony na podstawie:
Zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
Diagnozy wstępnej i obserwacji dziecka przez nauczyciela
zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
Wstęp:
Uczeń z trudnościami w uczeniu się w nie potrafi przyswoić sobie wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania. Otrzymuje słabe oceny, żyje w ciągłym poczuciu krzywdy i niesprawiedliwości, ma niskie poczucie własnej wartości, gdyż nie odnosi żadnych sukcesów.
Zajęcia terapii pedagogicznej przyczyniają się do usprawniania zaburzonych procesów percepcyjno- motorycznych, istotnych w opanowaniu umiejętności szkolnych. Ponadto udział w zajęciach zapewnia uczniowi potrzebę osiągania sukcesu i wzmacnia jego poczucie własnej wartości.
Terapia pedagogiczna ma na celu usuwanie przyczyn i objawów trudności dziecka w uczeniu się. W efekcie terapii powinna nastąpić u ucznia zmiana postaw wobec trudności i niepowodzeń szkolnych oraz wzrost motywacji do uczenia się.
Cele ogólne terapii:
rozwijanie mocnych i wspieranie słabych stron ucznia,
stymulowanie ogólnego rozwoju psychoruchowego dziecka,
poprawa komunikacji i relacji społecznych,
doskonalenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
praca nad poczuciem własnej wartości,
kształtowanie poczucia odpowiedzialności i obowiązkowości,
wdrażanie do większej samodzielności,
motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.
Cele szczegółowe terapii:
Stymulowanie i usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, tj. konieczności wszechstronnego ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno – ruchowego (rozwijanie funkcji motorycznych, sprawności manualnej, spostrzegawczości, percepcji wzrokowej, funkcji słuchowo- językowych)
poprawa poziomu wiedzy i umiejętności ucznia oraz wyrównywanie dysproporcji
edukacyjnych
ćwiczenia sprawności czytania i pisania
wzmacnianie i wydłużanie koncentracji uwagi
usprawnianie procesów pamięci i myślenia
kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia
wzmacnianie w uczniu wiary we własne siły i możliwości
poznanie preferowanego stylu uczenia się i dominacji półkuli mózgowej,
wykorzystywanie tej wiedzy w praktyce.
Metody pracy:
Najbardziej skuteczne jest oddziaływanie polisensoryczne, czyli jednoczesne zaangażowanie wzroku, słuchu i ruchu. W terapii wykorzystane będą m.in. elementy kinezjologii edukacyjnej P.Denisona, techniki relaksacyjne, metody aktywizujące.
Dobór odpowiednich środków dydaktycznych ma na celu zachęcenie ucznia do aktywności i pracy nad pokonywaniem własnych trudności. Praca głównie opierać się będzie na programie edukacyjno-terapeutycznym „ORTOGRAFFITI. Czytam. Rozumiem. Piszę. Poziom II” wyd. Operon.
Bardzo ważna jest również serdeczna i przyjazna atmosfera, która ma wyzwolić w dziecku zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i sprzyjać aktywnemu uczestnictwu w zajęciach.
Założenia programowe:
Program jest przeznaczony dla ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, specyficznymi problemami w nauce czytania i pisania (zdiagnozowany w Poradni ...