Dodaj publikację
Autor
katarzyna gałązka
Data publikacji
2014-06-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
182

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Indywidualny Program Rewalidacji.
 Pobierz (doc, 26,0 KB)

Podgląd treści


Program zajęć rewalidacji indywidualnej
dla ucznia klasy .........
….......................................
imię i nazwisko ucznia
w roku szkolnym …..........

Sporządzony na podstawie:
Zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
Diagnozy wstępnej i obserwacji dziecka przez nauczyciela

zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

Wstęp:
Uczeń z trudnościami w uczeniu się w nie potrafi przyswoić sobie wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania. Otrzymuje słabe oceny, żyje w ciągłym poczuciu krzywdy i niesprawiedliwości, ma niskie poczucie własnej wartości, gdyż nie odnosi żadnych sukcesów.
Zajęcia terapii pedagogicznej przyczyniają się do usprawniania zaburzonych procesów percepcyjno- motorycznych, istotnych w opanowaniu umiejętności szkolnych. Ponadto udział w zajęciach zapewnia uczniowi potrzebę osiągania sukcesu i wzmacnia jego poczucie własnej wartości.
Terapia pedagogiczna ma na celu usuwanie przyczyn i objawów trudności dziecka w uczeniu się. W efekcie terapii powinna nastąpić u ucznia zmiana postaw wobec trudności i niepowodzeń szkolnych oraz wzrost motywacji do uczenia się.

Cele ogólne terapii:

rozwijanie mocnych i wspieranie słabych stron ucznia,

stymulowanie ogólnego rozwoju psychoruchowego dziecka,

poprawa komunikacji i relacji społecznych,

doskonalenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

praca nad poczuciem własnej wartości,

kształtowanie poczucia odpowiedzialności i obowiązkowości,

wdrażanie do większej samodzielności,

motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.

Cele szczegółowe terapii:

Stymulowanie i usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, tj. konieczności wszechstronnego ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno – ruchowego (rozwijanie funkcji motorycznych, sprawności manualnej, spostrzegawczości, percepcji wzrokowej, funkcji słuchowo- językowych)

poprawa poziomu wiedzy i umiejętności ucznia oraz wyrównywanie dysproporcji

edukacyjnych

ćwiczenia sprawności czytania i pisania

wzmacnianie i wydłużanie koncentracji uwagi

usprawnianie procesów pamięci i myślenia

kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia

wzmacnianie w uczniu wiary we własne siły i możliwości

poznanie preferowanego stylu uczenia się i dominacji półkuli mózgowej,

wykorzystywanie tej wiedzy w praktyce.

Metody pracy:

Najbardziej skuteczne jest oddziaływanie polisensoryczne, czyli jednoczesne zaangażowanie wzroku, słuchu i ruchu. W terapii wykorzystane będą m.in. elementy kinezjologii edukacyjnej P.Denisona, techniki relaksacyjne, metody aktywizujące.

Dobór odpowiednich środków dydaktycznych ma na celu zachęcenie ucznia do aktywności i pracy nad pokonywaniem własnych trudności. Praca głównie opierać się będzie na programie edukacyjno-terapeutycznym „ORTOGRAFFITI. Czytam. Rozumiem. Piszę. Poziom II” wyd. Operon.

Bardzo ważna jest również serdeczna i przyjazna atmosfera, która ma wyzwolić w dziecku zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i sprzyjać aktywnemu uczestnictwu w zajęciach.

Założenia programowe:

Program jest przeznaczony dla ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, specyficznymi problemami w nauce czytania i pisania (zdiagnozowany w Poradni ...