Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rodzaj zajęcia: Z edukacji w zakresie mowy i myślenia w korelacji z edukacją społeczno-moralną i kulturowo-estetyczną.
Temat zajęcia: Poznajemy naszą ojczyznę – Polskę.
Zagadnienie hospitacyjne: Wychowanie patriotyczne.
Cele ogólne:
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej
- Rozpoznawanie godła i barw narodowych.
- Nabywanie większej świadomości narodowej.
- Wskazywanie na mapie stolicy Polski – Warszawy oraz największej rzeki Wisły.
- Zapoznanie z herbem Warszawy – Syrenką.
- Poznanie miast i regionów Polski w sposób pośredni poprzez ilustracje, obrazki.
- Śpiewanie I zwrotki hymnu narodowego – rozumienie, że jest to pieśń wszystkich Polaków.
- Słuchanie wiersza.
- Próby globalnego odczytywanie wyrazów w połączeniu z obrazkiem.
- Udział w zabawach integracyjnych.
- Wykonanie chorągiewek.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- Zna godło i barwy narodowe
- Rozumie pojęcie ojczyzna
- Wie, że jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, nasz kraj, to Rzeczpospolita Polska.
- Potrafi wskazać na mapie stolicę Polski oraz największą rzekę Wisłę.
- Potrafi wskazać na mapie tereny górskie, morskie.
- Zna i potrafi zaśpiewać I zwrotkę hymnu.
- Potrafi globalnie czytać proste wyrazy.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach integracyjnych
- Rozpoznaje i naśladuje dźwięki dochodzące z otoczenia
- Potrafi wykonać chorągiewkę.
- Potrafi zachować prawidłową postawę podczas hymnu.
Metody:
aktywizująco – twórcze z problemowymi
słowne
oglądowe
działań praktycznych
Forma: zbiorowa, indywidualna
Pomoce: mapa Polski, godło, flaga Polski, ilustracje i obrazki przedstawiające pejzaż górski, morski, Kraków, Warszawę, herb Warszaw – Syrenka najważniejsze zabytki Krakowa i Warszawy, chusta animacyjna, płyta CD z piosenkami, hymnem „Mazurek
Dąbrowskiego”, hejnał z wieży mariackiej, odgłosami morza ulicy, napisy do globalnego czytania : Polska, Góry, Kraków, Morze, Warszawa, Sandomierz, obręcz, czapki marynarskie, statek, muszelki, wykałaczki, papier kolorowy, klej.
Literatura: Klauza „Zabawy z chustą”, „ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”. Realizacja programu autorskiego pt. „Przedszkolaki bliżej Europy” autorstwa B. Zberaz.
Scenografia:
Sala udekorowana plakatami, ilustracjami, napisami miejsc, które będziemy odwiedzać.
Przebieg:
1. Zabawa słowna „Kim jesteśmy”. Dzieci uzupełniają zdanie „Jesteśmy Polakami, bo...”.
2. Przytoczenie pełnej nazwy naszego kraju – Rzeczpospolita Polska.
3. Słuchanie wiersza W. Bełzy pt. „Kto ty jesteś...”. Omówienie jego treści.
4. Przypomnienie mapy Polski, czytanie globalne wyrazu MAPA, POLSKA. Wskazanie największej rzeki Wisły.
5. Poznanie symboli Polski : godło, flaga. Omówienie ich wyglądu. Globalne czytanie wyrazów: GODŁO, FLAGA.
6. Słuchanie hymnu Polski „Mazurek Dąbrowskiego” z zachowaniem prawidłowej postawy/kto zna ten śpiewa I zwrotkę/. Wyjaśnienie wyrazu ’’hymn’’, okoliczności w jakich można go usłyszeć, przy jakiej okazji.
7. Zaproszenie dzieci w podróż po Polsce.
a) podróż autobusem (jedno dziecko jest kierowcą, trzymając kierownicę -obręcz wiezie siedzących za nim parami dzieci, w dali słychać odgłosy ulicy, dzieci naśladują jadące samochody).
Dojeżdżamy na południe Polski
- wskazanie gór na mapie Polski
- czytanie globalne wyrazu ...