Dodaj publikację
Autor
Krzysztof Nowicki
Data publikacji
2014-06-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
29

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROGRAM POPRAWY EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO.
 Pobierz (doc, 52,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM POPRAWY EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA
JĘZYKA ANGIELSKIEGO
W GIMNAZJUM IM. H. SIENKIEWICZA W JÓZEFOWIE

drugi semestr 2013/2014

Opracował: Krzysztof Nowicki

Identyfikacja problemu:

Po dokonaniu analizy wyników klasyfikacji z języka angielskiego po pierwszym semestrze roku szkolnego 2013/2014 w drugiej klasie gimnazjum stwierdzono, iż spośród 10 uczniów z niedostateczną oceną semestralną z przedmiotu 7 posiada decyzję poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczącą dostosowania wymagań do poziomu intelektualnego.

Znaczenie problemu:

Język angielski jest sposobem komunikacji o powszechnym użyciu, za pomocą którego ludzie prowadzą między sobą dyskurs, często o zakresie globalnym, dotyczący różnych aspektów ich życia. W przypadku nauczania języka angielskiego w szkołach jest on przedmiotem stosunkowo łatwym do opanowania, ale tylko wtedy, gdy przyswajanie go rozpoczyna się we wczesnych latach dziecięcych, na etapie kształcenia zintegrowanego i jest kontynuowane poprzez systematyczne i sukcesywne rozwijanie umiejętności językowych w szkole podstawowej i gimnazjum. Jeżeli proces nabywania języka obcego nie jest ciągły lub przynajmniej jeden jego etap został pominięty lub zlekceważony, u potencjalnego ucznia pojawiają się trudności z opanowaniem wiadomości a następnie narastający problem uniemożliwia mu dokonywanie postępów i rozwój. Trudności często pojawiają się u uczniów mających niską świadomość własnych umiejętności językowych lub u tych, którzy posiadają zdolności związane raczej z przedmiotami ścisłymi, koncentrujące się na myśleniu abstrakcyjnym, dedukcji czy analizie. W efektywnym uczeniu się języka obcego istota sukcesu polega na przełamaniu bariery językowej, wykształceniu świadomości i myślenia w danym języku, odwoływaniu się do sposobów mówienia, pisania oraz sprawnego komunikowania się poprzez kontakt z żywym językiem, materiałami autentycznymi, nauczycielami lub lektorami posługującymi się standardowym akcentem. Co nie oznacza, że uczeń lekceważy przyswajanie słownictwa i elementów gramatycznych, ponieważ stanowią one bazę do formułowania wypowiedzi. Będąc dla ucznia źródłem wiedzy jak również poprawnego akcentu oraz koordynatorem kształtowanych umiejętności językowych, nauczyciel przyjmuje rolę osoby wspierającej oraz stymulującej.

Cele programu:

Zniwelowanie wiadomości i umiejętności wyniesionych ze szkoły podstawowej.
Budowanie świadomości językowej uczniów, czyli umiejętności rozpoznawania i rozumienia różnic pomiędzy realiami języka ojczystego i obcego.
Podniesienie efektów kształcenia poprzez:
− przyswajanie przez uczniów podstawowych środków językowych umożliwiających im sensowną i niezakłóconą komunikację;
− rozwijanie umiejętności receptywnych jak i produktywnych w celu właściwego odbioru i przetwarzania języka mówionego i pisanego;
− przygotowywanie uczniów do wykorzystania strategii komunikacyjnych i kompensacyjnych w rozwiązywaniu zadań i testów;

Sposoby realizacji celów.
Ogólne:
1. Koncentrować uwagę na użyteczności języka angielskiego i podkreślać jego rolę we współczesnym świecie.
2. Przenosić treści nauczania na indywidualny „grunt” ucznia, wiążąc nauczane kwestie z przykładami z jego życia codziennego oraz otaczającego go świata.
3. Wspierać ucznia w procesie ...